Ingyenes tanácsadó szolgálat létrehozása
1997/2
1. MILYEN FAJTA TANÁCSOKRÓL LEGYEN SZÓ?
Minden annak a függvénye,
a. milyen problémákkal kell szembenézni, illetve
b. milyen források állnak rendelkezésünkre.
* El kell dönteni, mindenről és bármiről adunk-e tanácsokat, vagy valamilyen terület(ek)re koncentrálunk.
* Ha nem adunk minden problémával kapcsolatban tanácsot, álljon rendelkezésre egy lista azokról a szervezetekről, amelyek más területeken tanáccsal tudnak szolgálni. Ha lehet, adjuk meg emberek neveit is.
* Vonjunk be minél több segítőt
2. HOGYAN SZERVEZZÜK MEG A SZOLGÁLATOT?
Hol legyen?
Ha lehet, olyan helyen, ahol más csoportok is működnek (pl. művelődési ház, közösségi ház, templomi helyiség)
Mikor legyen nyitva?
* A mindennapos nyitvatartás vonzó lehet, de ne becsüljük felül forrásainkat és energiáinkat
* Számítsuk be, hogy más, ezzel kapcsolatos tevékenységhez is időre van szükség (adminisztráció, képzések stb.)
* A nyitvatartási időt pontosan tartsuk be
Miből finanszírozzuk?
* Pályázatokból, helyi üzletemberek támogatásából
* Készítsük el előre a költségvetési tervet, számoljuk ki a működési költségeket
Képzések, felkészülés
* Rendszeres megbeszélések a felmerülő típusproblémákról
* Rendszeres rövid képzések és tájékoztatók a változó törvényekről, szabályozókról: ezekre kérjünk fel szakembereket, akik ezt önkéntesen vállalják. Legyen egy szakemberlistánk.
Nagyobb földrajzi terület esetén mobil tanácsadó szolgálat is elképzelhető.
3. A SZOLGÁLAT MŰKÖDTETÉSE
* A nyitvatartási időre mindig ott kell legyen valaki: az időbeosztást pontosan meg kell szervezni
* Mi magunk is merjünk kérdezni és tanulni
* Valamiféle nyilvántartás vezetése elengedhetetlen: napi nyilvántartás az érdeklődőkről, ki foglalkozott velük, milyen problémával kapcsolatban és mik a következő lépések. Ez akkor is szükséges, ha egy ügy hosszasabban tart, és nem mindig ugyanaz a személy foglalkozik vele.
* Legyen egy nyomtatványgyűjteményünk: hogyan kell ösztöndíjért folyamodni stb. Legyen mellette egy típuslevél-gyűjteményünk is.
* Legyen egy listánk a hasznos címekről és nevekről
* A tanácsadás ne “egyoldalú” legyen: mindig vonjuk be a cselekvésbe és a kezdeményezésbe azt az embert, akinek segítünk, és mondjuk el neki, mit, miért teszünk.
* Gyakran a tanácsadás-információs szolgálatot felkeresők maguk is hordoznak mások számára hasznos tudást, információkat. Törekedjünk arra, hogy ezeket is beépítsük szolgálatunk további működésébe.