Tartalomjegyzék:
A csoportos problémamegoldás segítése
A közösségek megújulásának útjai
A közösségi művelődés és közösségi iskolák létrehozásának lehetőségei
A szomszédság mint a társadalmi cselekvés színtere
A Szomszédsági Tanács szerepének meghatározása: Az Ashburtoni Szomszédági Tanács munkaanyagának fordítása
A kisiskolákról: Szigetvári tanácskozás
Szakiskola Csengerben: Gazdaképző speciális szakiskola
Szomszédsági stratégia: Egy példa a gyakorlati munkára
Hogyan nyissunk magániskolát?
A kultúra propagálójából a helyi társadalom önfejlesztő intézménye: Lehet-e forradalmi úton olyan viszonyokat teremteni, melyeknek nincs kapcsolata a múlttal?: Egy 1925-ös tanulmányból
Faluakció
Környezetbarát közösségek (4.) : Bajaink sorolása nehézségekkel
A közösségek megújulásának útjai
Oliver Stone JFK című filmje a közelmúltban ismét felkeltette az érdeklődést Kennedy elnök munkája és beszédei iránt. Az elnök egyik beszéde olyan üzenetet tartalmaz, amely különösen alkalmazható a közösségi újjászületés kihívására. Kennedy azt sürgette, hogy hallgatósága ne csak azt a kérdést tegye fel, hogy “Miért”, hanem tegye meg a következő lépést is, és azt kérdezze: […]
A közösségi művelődés és közösségi iskolák létrehozásának lehetőségei
Közösségi művelődés és közösségi iskola A közösségi művelődés egy olyan nevelési folyamat, amelyben a közösség alakul és fejlődik. A közösségi iskolák mint intézmények felismerik ezt a nevelési filozófiát és alkalmazzák a tanítási módszereikben.
A szomszédság mint a társadalmi cselekvés színtere
A szomszédság kifejezés, mely mind a német, mind az angol nyelvben a “közelség” fogalmára vezethető vissza, (Pfeil 271. o.) kapcsolatban áll a “közösség” etimológiájával is. A német közösségelméletnek – mint azt R. König 1968-ban megállapítja – két szava volt a közösségre: a “Gemeinde” és a “Gemeinschatt”: Az első egyértelműen a helyi közösségre vonatkozik, a másodiknak […]
A kisiskolákról: Szigetvári tanácskozás
A kisiskolákról tanácskozott seregnyi szakember Szigetvárott október egyik hosszú hétvégéjén; tanítók, tanárok, iskolaigazgatók, jegyzők, polgármesterek, a pedagógus szakma megyei, országos módszerészei, tudományos kutatói és jó néhány közigazgatási, településfejlesztési szakértő.
Szakiskola Csengerben: Gazdaképző speciális szakiskola
Nyár végén avatták Csengerben a művelődési intézményeket, az egy épületegyüttesben elhelyezkedő oktatási centrumot. A tartalmi munkára a különféle területeken érdekes elképzelések születtek. Egyik elképzelés a gazdaképző speciális szakiskola.
Szomszédsági stratégia: Egy példa a gyakorlati munkára
A Szomszédsági Kezdeményezés Alapítvány (Neighbourhood Initiatives Foundation – NIF) a lakónegyedek többségében legalább egy közös problémával birkózik, mégpedig, hogy a lakossági csoportok és az önkormányzatok nagyon nehézkesen tudnak csak szakmabeli dolgokban szót érteni, holott munkakapcsolat eléréséért küzdenek. Gyakori a Mi és Ők konfliktus tovább éltetése is. A szakemberek – politikusok, önkormányzati hivatalnokok, fizetett alkalmazottak az […]
Hogyan nyissunk magániskolát?
A magyarországi alapítványi és magániskolák első országos konferenciáján sok szó esett az iskolaalapítási gondokról. Kiderült, csak kevesen tudják, hogyan tegyék meg az első lépéseket, milyen hivataloktól szerezzenek be papírokat, honnan igényeljék a fejkvótát. Felvilágosításért Krucsai Anikóhoz, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium főelőadójához fordultunk.
Faluakció
Az 1980-ban alapított Helyes Életmód Díjjal (Right Livelihood Award), amelyet Alternatív Nobel díjnak is szoktak nevezni, azokat az erőfeszítéseket jutalmazzák, amelyek példaértékű megoldásokat keresnek korunk olyan kihívásaira, mint a fegyverkezési verseny, a szegénység és a munkanélküliség, a kultúra hanyatlása, az emberi jogok megsértése, a társadalmi igazságtalanságok vagy az etikátlanul felhasznált tudományos ismeretek.