Tartalomjegyzék:
Közösségi művelődés szakmai sátor
Természeti erőforrás, természeti tőke, társadalmi fenntarthatóság
Lehetőségek a KÖZÖSSÉGI RÉSZVÉTEL fejlesztésére
A közösségi részvétel jelentősége a vidéki térségek fejlesztésében
A hely szelleme – Miért éppen Istenkút?!
Részletek Bodorkós Barbara előadásából
Stratégiai terv 2006-2008 - Közösségfejlesztők Egyesülete
A közösségi részvétel erősítése a fenntartható vidékfejlesztés igazi esélye
Intézmények építése a helyi közösségben
Kulturális és szociális fejlesztés - közös nevezők és helyi alapok
A fejlesztői szemlélet kikerülhetetlensége a szociális munka és a közösségi művelődés területén
A vidékfejlesztés kihívásai (és lehetőségei) napjainkban
Egymásra találni és együttműködni!
Tanulás és közösség
Társadalmi párbeszéd a közösségi részvétel fejlesztéséért
Kell-e a szakmának együttműködni?
Közösségi művelődés szakmai sátor
1. Milyen kihívások állnak a közösségi művelődés előtt? – A közösségi művelődés új szerepének meghatározása (ez a rendszerváltás óta nem történt meg!) – A szakmai profil kialakítása, viszonyának tisztázása az oktatáshoz, a szociális és ifjúsági munkához, más szakmákhoz; – A közösségi művelődés többszektorúvá vált;
Természeti erőforrás, természeti tőke, társadalmi fenntarthatóság
Elhangzott: 2004. november 22-én, Nyíregyházán a „A társadalmi tőke és a természeti tőke közötti párhuzamok egy adott tájban” címmel rendezett szakmaközi szemináriumon. Az előadás alapját „A tájgazdálkodás tervezésének elvrendszere” című, a BOKARTISZ Kht. által készített anyag adta, abból idézzük az alábbi részletet. A szerk.
Lehetőségek a KÖZÖSSÉGI RÉSZVÉTEL fejlesztésére
Részletek a PHARE beszámolóból Projektünknek két kiemelt célja volt: a közösségi szakma megszervezése, hálózattá alakítása, szakmaközi együttműködések kiépítésével; valamint a helyi szintű közösségi részvétel kifejlesztése. Mindkét cél elérését a párbeszéd módszerével: szakmaközi dialógusok és helyi szintű társadalmi párbeszédek elindításával terveztük. Továbbá képzésekkel, tananyagok készítésével és megjelentetésével, szakmai fórumok sorozatával.
A közösségi részvétel jelentősége a vidéki térségek fejlesztésében
A második állomás A fejlesztési programok buktatóit sok esetben az jelenti, hogy nem, vagy nem eléggé számolnak a fejlesztők az adott térség lakóival, akaratukkal képességeikkel, jövőképükkel. A jól működő, sikeres helyi társadalmak a fejlesztői programok jelentős erőforrását képviselik. Milyen egy jól működő helyi társadalom? Hogyan válik a passzív lakosság aktívvá? Létezik-e módszer – a felháborodáson […]
A hely szelleme – Miért éppen Istenkút?!
Ez a filmes esettanulmány a Magyar Művelődési Intézet Közösségfejlesztési Osztályának és a Látószög Videostúdiónak a produkciója – egy kb. 10 éves közösségi kezdeményezést mutat be, elemez, amely Pécs egyik külső lakónegyedében Istenkúton zajlik. A helyi polgárok egy iskolabezárás kapcsán szerveződtek igen tudatos és erőteljes érdekérvényesítő közösséggé, s vették konfliktusok sorozatán keresztülhaladva fokozatosan a kezükbe a […]
Kulturális és szociális fejlesztés - közös nevezők és helyi alapok
Gergely Attila vitaindítóját összefoglalta Kovács Edit és Péterfi Ferenc A „fejlesztés” kérdésének megkerülhetetlensége a korunkat jellemző változások természetéből is adódik – fejtette ki a bevezetőben az előadó. Napjainkat bizonyos értelemben a változás állandósulása jellemzi (lásd. Kultúraváltás – korszakváltás című tanulmányrészlet). Arról beszélt, hogy ebben a helyzetben már a változás hiánya a szembeötlő. A változás gyakran tudatosan tervezett […]
A vidékfejlesztés kihívásai (és lehetőségei) napjainkban
Elhangzott 2004. augusztus 11-én Kunbábonyban, a Nyári Egyetemen. A szerk. A vidékfejlesztés (de általában a területfejlesztés és a regionális politika) közösségfejlesztéssel összefüggő kihívásai (és lehetőségei) a következők: 1) Hol vannak a vidékfejlesztés találkozási pontjai/határai a közösségfejlesztéssel? A vidékfejlesztés egyrészt nagyon sok szakterületbe integrálódik, pl. agrárpolitika, regionális politika, területfejlesztés, településfejlesztés, szociálpolitika, oktatásügy stb., ugyanakkor maga is […]
Tanulás és közösség
Magától érthető, hogy a közösségi lét – közelebbről a közösségek életre hívása és fejlesztése – tanulási folyamatok sokságát jelenti. A közösségi létet tanulni kell. A közösségek fejlesztésével foglalkozó szakember tanulásokat gerjeszt, tanulásokat vezet és irányít, tehát – ne féljünk a szótól – tanít. S mert a tanulás átfogó fogalom, a tanítást is annak kell tekintenünk, s […]
Társadalmi párbeszéd a közösségi részvétel fejlesztéséért
A közösségi munka során, mely főként a helyi társadalmi problémák kezelésére, mérséklésére, megoldására irányul, a fejlesztő gyakran találja magát megrekedt helyzetben, ahonnan a továbblépés csakis több szakma aktív közreműködésével valósulhatna meg. A közösségfejlesztés lényege ezekben az esetekben a közvetítés lenne, vagyis az, hogy a közösség aktivizálásával egyidejűleg összekapcsolná a helyi fejlesztésben érdekelt különféle szakmai szervezetek, intézmények munkáját. Felismertük, […]