A MURAL PAINTING MÓDSZER
2008/3
A MURAL PAINTING MÓDSZER
A mural painting (falfestés) a közösségi művészet egy Közép- és Dél-Amerikában honos formája, melyet Nicaraguában, Estelíben komplex közösségfejlesztő módszerként alkalmaz a FUNARTE nevű szervezet.
Magyarországon a Murál Morál Csoport próbálta ki először a 2007 szeptembere és 2008 novembere közt megvalósuló „Utcai képzőművészet – életre keltett falak” című ifjúsági projekt keretében hátrányos helyzetű fiatalok 6 csoportjával.
A módszer lényege a közös gondolkodás és közös alkotás a csoporttagok teljes bevonódásával. A festés nem igényel művészi előképzettséget, a nagy méretben való képi megjelenítés által kiküszöbölhetők olyan hiányosságok, melyek az iskolában megszokott kis méretű, részletezett alkotásoknál kitűnnének, így mindenkinek sikerélményt nyújt a nagyméretű közös festmény elkészítése.
Az alkotás folyamata két részre bontható: a folyamat hosszabbik részét kitevő témafeldolgozó, a festést előkészítő szakaszra és a folyamat kicsúcsosodását jelentő festménynek, mint fő produktumnak az elkészítésére.
A témafeldolgozás során a csoportvezető különböző nem formális nevelési módszerek segítségével (drámapedagógia, művészetterápia, emberi jogi nevelés, környezeti nevelés, globális nevelés és egyéb az ifjúsági munkában és a tréneri munkában használatos gyakorlatok) formálja a csoportot és megpróbálja előcsalogatni a csoporttagokból az adott témával kapcsolatos gondolataikat, vágyaikat, érzéseiket, vagyis a tagokat véleménycserére ösztönzi.
Komplexitása nemcsak abban rejlik, hogy segítségével bármilyen téma feldolgozható, és a közösségi tudat tükreként egy nagy felületen megjeleníthető, hanem a művészi önkifejezésnek is nagyszerű eszköze. Ezenkívül az egész folyamatot végigkísérő csoportmunkában megvalósuló közösségi munka és alkotás fejleszti a fiatalok alkalmazkodó, kooperációs és kommunikációs készségét, véleménynyilvánításra, gondolataik kifejezésére, érvényesítésére ösztönzi őket, mely mindenképp hozzájárul a résztvevők közösségi-állampolgári részvételéhez. A módszer által kompetenciáik nemcsak közösségi szinten bővülnek, hanem a vizuális és más kreatív művészi eszközök alkalmazásával egyéni szinten is fejlődnek, az önkifejezés útján önismeretük, kreativitásuk, problémamegoldó készségük is fejlődik, és a témafeldolgozás-feltárás révén a világról szerzett ismereteik bővülnek, egymásról és önmagukról alkotott képük, pedig tágul, egyre holisztikusabb látás- és szemléletmód alakul ki bennük.
A falfestéshez a festési technika, a nagy felületen, nagy méretben közösen történő alkotás megismerésén, alapelveinek elsajátításán keresztül vezet az út. Ez azt jelenti, hogy először egyre nagyobb méretű (A/4 – A/0) papíron, majd lepedővásznon készülnek egyéni, kiscsoportos és egész csoportos közös festmények. A résztvevők mindvégig csak a 3 alapszínt (piros, sárga, kék), feketét és fehéret használják, és abból kevernek minden további színt. Természetesen ecsettel dolgoznak, és figurális, univerzális szimbólumok ábrázolásával fejezik ki a mondanivalójukat, arra törekedve, hogy az mindenki számára érthető legyen. Ezt szolgálja a plakátszerű megjelenítés is, vagyis a kompozíció néhány a képet kitöltő, kifejező formából, figurából való felépítése.
A módszer előnyei:
– bármilyen korosztállyal alkalmazható;
– diszkriminációmentes: bármilyen kultúrájú, nemzetiségű, gondolkodású, szociális hátterű emberrel jól működik;
– fontos egyéni készségeket, kompetenciákat fejleszt;
– csoportszintű kompetenciákat fejleszt – közösségfejlesztő módszer;
– a művészet eszközeivel fejezhetik ki magukat a résztvevők a verbalitást ki lehet küszöbölni;
– a közös alkotás maradandó, nyilvánosság elé kerülhet, páratlan élményt nyújt a csoportnak, alkotóknak;
– az ifjúsági szakma minden területén alkalmazható, segítő szakmákba, nevelői, pedagógiai munkába könnyen beilleszthető.
Zöld-Híd Alapítvány (www.zold-hid.hu)
Murál Morál Csoport (www.muralmoral.org)