
Gondolatok a korai szocializációról a közösségfejlesztés tükrében
2007/4
Közösségfejlesztők sokéves tapasztalata – amit a terepkutatások is alátámasztanak –, hogy a magyar társadalomban hiányoznak a demokratikus értékek, a civil felelősségvállalás, a társadalmi részvétel. Mivel kultúránknak nem sajátja, hogy az ember egy lokális közösség tagjakéntA „tag” – a szó eredeti értelmében – egy élő organizmus cselekvő, aktív része. (is) definiálja önmagát, ezért fordul figyelmünk a gyermekek, a korai szocializáció felé. A szocializáció alatt azt a folyamatot értjük, melyben a biológiai egyed társadalmi lénnyé válik. A közösségfejlesztés célja, hogy az egyének – a gyermekek is – átéljék, tudatosodjon bennük, hogy tagjai a helyi társadalomnak, helyi közösségnek, amiért felelősséggel tartoznak. Ennek érdekében közösségfejlesztőként bizonyos tudásokat, értékeket, készségeket (pl. együttműködés, szolidaritás, részvétel, önkormányzás) szeretnénk tanítani, közvetíteni annak a korlátnak a tudatában, hogy a kulturális környezet, a szocializációs színtér (család, iskola, kortárscsoport) nem ebbe az irányba hat; vagyis az árral szemben kell eveznünk. Ahhoz, hogy e szocializációs tevékenységünkben hatékonyak tudjunk lenni, meg kell értenünk, hogy hogyan gondolkodnak és tanulnak a gyermekek, milyen fejlődési stádiumokon mennek át.
E kérdések átgondolásához Jean Piaget (1999) gyermekpszichológus elméletét tartom a legalkalmasabbnak, aki több ezer gyermeken végzett vizsgálat eredményeképpen írta le a kognitív fejlődés különböző szakaszait:
1. Műveletek előtti szakasz (a 2–4 éves kor)
Piaget megfigyelte, hogy ebben az életkorban a gyermekek egocentrikusan gondolkodnak; mindent a saját nézőpontjukból értelmeznek (jellegzetes kifejezése ennek a kornak az „enyém”).
E korszak néhány tipikus jellemzője:
· A nyelvi utánzás (olyan dolgokat ismételnek, melyeket nem értenek);
· Nem tudnak különbséget tenni a múlt, jelen és jövő között (számukra csak a jelen létezik, nem tudják értelmezni a jövőben bekövetkező eseményeket);
· Nem képesek a dolgokat mások nézőpontjából látni, hiányzik a társas együttműködés, nehezen osztoznak meg bármin.2. Intuitív szakasz (a 4–7 éves kor)
· A szakasz kezdeti fázisában az utánzás jellemző (mások beszédének, cselekedeteinek imitálása);
· A szakasz második felében megjelenik a reprezentáció (a gyerekek konkrét tárgyakhoz és fogalmakhoz szimbólumokat társítanak).
3. Konkrét műveleti szakasz (7–12 éves kor)
Ebben a korban a kognitív fejlődés jelentősen fölgyorsul.
· Megjelenik a konzerváció; a kognitív gondolkodásnak az a fajtája, mely lehetővé teszi, hogy a gyermek fölismerje, hogy bizonyos tulajdonságok, tények, igazságok különböző szituációban is megmaradnak (a 7 év alatti gyermekek nem képesek egy bizonyos helyzetben felismert igazságot egy másik helyzetben értelmezni; ez azt jelenti, hogy a konzerváció előtti időszakban a gyermekeknek minden új helyzetben újra kell értelmezni a valóságot);
· Kialakul a decentrálás képessége; a gyermek képessé válik arra, hogy mások nézőpontjából is tudjon érzékelni/értékelni egy vitatott jelenséget, kérdést (az „egocentrizmust” fokozatosan felváltja a „társcentrizmus”).
Ez egy új megismerési mód, mely lehetővé teszi:
o többféle nézőpont egybevetését;
o mások megértését (empátia);
o a közös szabályok megértését és betartását;
o az együttműködés képességét;
o mások reakcióinak előre látását.
A gyerekek fölismerik, hogy vannak, akik nem úgy gondolkodnak mint ők, mások az értékeik, más perspektívából látják a valóságot. Képesek lesznek egyre több/többféle személy helyzetébe beleképzelni magukat. A megértés kiszélesedése, teljesebbé válása nagyon fontos fejlődési lépcső a társas kapcsolatok, szociális kötelékek és a közösségek létrejöttében.
· A „morális realizmust” fölváltja a „morális autonómia”.
6–7 éves korig a gyermekek a szabályokat adottnak fogadják el; nem kérdőjelezik meg a tekintélyt, az engedelmesség szükségességét.
7 éves kor után, a kortársaikkal folytatott együttműködés és vita során kezdik megérteni, hogy a szabály emberi készítmény, érvényessége a résztvevők megállapodásától függhet, és változtatható. Ekkor kezdenek el etikai kérdésekről gondolkodni; mi helyes, mi igaz, mi igazságos és mi nem.
4. Formális műveleti szakasz (12 éves kortól)
Ebben a korban két kulcstényező jelenik meg:
· Az elvont gondolkodás; a gyermekek képessé válnak elvont kifejezésekkel, elméletekkel, gondolatokkal és fogalmakkal operálni. Képesek:
o a filozofikus és fogalmi gondolkodásra;
o a jövőképek megjelenítésére (tervezésre);
o fejben kezelni szabályokat és elméleteket;
o papír és képek nélkül (gondolatok szintjén) munkát végezni.
· A fejlődés utolsó fázisaként megjelenik a logikai érvelés. Képessé válnak:
o a rész-egész viszonyának érzékelésére;
o a részek közötti kapcsolatok átlátására;
o az elemzésre, értékelésre;
o a következtetések levonására.
Könnyen belátható, hogy társadalomlélektani szempontból igen nagy jelentősége van a decentralizációnak, és a morális autonómia irányába történő elmozdulásnak. Az egyén fejlődését ugyanakkor nagymértékben meghatározza a társadalmi környezet is. Sajnos a magyar civilizációs (fejlődési) folyamat bizonyos területein megfigyelhető egyfajta megrekedés:
· a vitakultúrában, érvelésben;
· a probléma megoldásban (a kapcsolati szinteken a szakítás a jellemző);
· az együttműködés terén (hiányoznak a tiszta szerződéses viszonyok, a szabály-követés);
· a demokratikus gondolkodásban (tekintélytisztelet dominanciája, a megértés, egyetértés helyett).
Az előzőekben láthattuk, hogyan gondolkodnak a gyermekek, most arra a kérdésre szeretnék kitérni, hogy hogyan tanulnak a gyermekek.
A tanulás körkörös folyamatként értelmezhető:
tudni: ismeretek, elméletek, információk, tények átadása
tenni: cselekvésbe fordítani, gyakorlatban kipróbálni, kísérletezni, saját élményt szerezni
lenni: a rendszeres tevékenység egy idő után hatással van a személyiségünkre, új értékek, készségek épülnek be, válnak részünkké
A tanulás három dimenziója:
Kognitív dimenzió |
Szint | Jellemzők |
Ismeretszerzés | tények, tudások megszerzése |
Megértés | értelmezés, megfogalmazás saját szavainkkal |
Alkalmazás | az ismeret vonatkoztatása a mindennapi életre: társadalomra, lokalitásra, családra, személyes életre |
Elemzés | kapcsolati viszonyrendszerek elemzése: személyek, események közötti kapcsolatok elemzése |
Szintézis | elvonatkoztatás a konkrét helyzettől, másik szintre emelés (meglévő kognitív sémák módosítása) |
Értékelés | a tanulságok kimondása, másik helyzetben való alkalmazása |
Aktivitás dimenziója |
Szint | Jellemzők |
Szembesülés | egy új aktivitással találkozik, új tapasztalatokra tesz szert |
Részvétel | aktívan részt vesz a cselekvésben és többször megismétli azt |
Azonosulás | a viselkedés szintjén azonosul a cselekvéssel (elköteleződik) |
Bensővé tétel | szokásává válik, készség szinten gyakorolja |
Mások bevonása | másokat is meggyőz az aktivitás fontosságáról (toboroz) |
Értékek dimenziója |
Szint | Jellemzők |
Felismerés | tudatára ébred egy érték jelentőségének (pl. szolidaritás) |
Reagálás | reagál az értékre, amit látott (pozitív élmény kötődik az értékhez) |
Beépítés | beépíti az értékrendszerébe, előbbre sorolja más értéknél |
Rendszerezés | más értékekhez köti, felfedezi a kapcsolatot a különböző erkölcsi értékek között |
Értékrend kialakítása | értékei egymásra épülnek, koherens világképe alakul ki |
Nem szükséges annak bizonyítása, hogy a magyar iskolarendszer nem erre a tanulási modellre épül: főként elméleti tudást közvetít, hiányzik a tapasztalatszerző („learning by doing”) és az értékteremtő dimenzió.J. Dewey már 1915-ben azt hangsúlyozta, hogy az elmélet forrása a gyakorlati életben található, ezért az oktatás/iskola és az élet nem választható el egymástól; az iskola az élet része, s nem csupán felkészítés az életre. A tanulás leginkább modellnyújtás és alkalmazás révén valósul meg, melynek alapjai az életben találhatók. Ezért Dewey (1915) központi koncepciójában a tapasztalat, értékátadás, akció-cselekvés (részvétel), ismeret együtt jelenik meg. Piaget (1978) egyik alaptétele szerint (is), az eredményes átadásnak az a feltétele, hogy a befogadás ne passzív, hanem cselekvő legyen. Az eredményes „transzmisszió feltételezi a rekonstrukciót”. Ebben a cselekvő befogadásban fontos szerepe van a megfigyelésen alapuló mintakövetésnek. Így jut el a szembesüléstől – az azonosuláson át – a mások számára nyújtott mintáig, a mások bevonásáig.
A tanulási folyamat ugyanakkor nem csupán a felnőtt-gyerek kapcsolati színtéren történik; a gyerekek közötti kapcsolati színtérrel is számolnunk kell. A kortársak jelentősége az életkor előrehaladtával nő. A magatartás szabályozásában a kortársak késztetnek új eljárásokra: vitára, tárgyalásra, kompromisszum keresésre. A barátokkal folytatott együttműködésben, a viták, egyezkedések során fejlődik a gyermek empátiája, szociális készségei. Így jut el ahhoz a felismeréshez, hogy „a megértések forrása lehet az egyetértés is, nem csak a tekintély”. Ennek egyik fontos intézménye lehet pl. a gyermekönkormányzat; ahol a problémaelemzés, az alternatívák közötti választás, a tárgyalás, az érdekképviselet gyakorlása, mind-mind annak a tanulási folyamatnak a része, melynek során a demokratikus értékeket elsajátítják. Piaget is azt képviseli, hogy szükség van az iskolában demokratikus szervezetre, különben semmit sem ér a demokratikus értékekre való elméleti nevelés (Piaget 2005).
Az oktatásban és a közösségfejlesztésben egyaránt kulcsfontosságú elem a részvétel, a cselekvés által történő tanulás, mely hosszútávon a fejlődés lehetőségét teremti meg mind egyéni, mind társadalmi szinten.
Irodalom
Dewey, J.: The School and Society. Chicago, 1915, University of Chicago Press.
Mérei Ferenc: A szocializáció Piaget rendszerében. In Mérei Ferenc (szerk.): Piaget emlékkötet. Budapest, 1985, Akadémiai. o. n.
Piaget, J.: Szimbólumképzés a gyermekkorban. Budapest, 1978, Gondolat.
Piaget, J.: Szociológiai tanulmányok. Budapest, 2005, Osiris.
Piaget, J. − Inhelder, B.: Gyermeklélektan. Budapest, 1999, Osiris.
Raij, K.: Learning by developing. Vantaa, 2007, Laurea Publications.
Somlai Péter: Szocializáció. Budapest, 1997, Corvina.