Üdvözlet a Közösségi Eszköztárban

2021/1

Az alábbi összeállítást a világjárvány kezdetén készítette az Új-zélandi ActionStation független, közösségi finanszírozású kampányszervezet, hogy a hirtelen kialakult veszélyhelyzetben segítséget nyújtsanak közösségük tagjainak a lehetséges közösségi megoldások megszervezéséhez. Úgy gondoljuk, az ebben leírtak egy év elteltével is hasznos ötleteket tartogatnak a téma iránt érdeklődő hazai olvasóknak.

A fordítást a Civil Kollégium Alapítvány megbízásából készítette: Béres Eszter, Dányi Dani. Erhardt Miklós, Kaprinyák Szilvia, Kéri Rita, Meggyesi Gábor
Az eredeti angol nyelvű anyag itt érhető el: https://bit.ly/2QUenY6

A szervezet honlapja: https://actionstation.org.nz/

 

Üdvözlünk! Ezt az eszköztárat közös erőfeszítéssel, közösségi erőforrásokból alkottuk meg, és olyan ötleteket és eszközöket teszünk közzé benne, amelyek segítenek megszervezni a közösségeinket a Covid- 19 elleni védekezéshez.

Olyan időszak ez, amikor gondoskodnunk kell egymásról, ki kell terjesztenünk a manaakitanga (gondoskodás) gyakorlatát a körülöttünk élőkre és a tágabb környezetünkre. Itt az idő, hogy kapcsolatba lépjünk azokkal, akik a legsérülékenyebbek a Covid-19 vírussal szemben, akiket leginkább érint a probléma, és biztonságot, támaszt nyújtsunk nekik. Ez a kézikönyv segít a felkészülésben, a barátok, whānau (család) és szomszédok támogatásának megszervezésében a mostani nehéz időkben. A benne található közösségi erőforrásokat és eszközöket az Action Station munkatársai és önkéntesei állították össze.

Amikor ezen eszköztár íródik (2020. március 25, szerda), Új-Zéland, Aotearoa épp eléri a négy szintű Covid-19 riasztási rendszer negyedik szintjét. Az embereket arra utasítják, hogy maradjanak otthon, a nem létfontosságú üzletek és az iskolák bezárnak. A Covid-19 kordában tartását célzó lépések gyorsan változnak ebben az időszakban, ezért az eszköztár használata mellett kérjük, hogy kövessétek az új-zélandi kormány legfrissebb ajánlásait. Ettől függ, hogy hogyan érdemes megszervezni a közösséget vagy szomszédságot, és bár élő dokumentumot kívánunk létrehozni, az itt található információ időközben elavulhat.

Kérdéseket, visszajelzéseket, tartalmi javaslatokat az info@actionstation.org.nz e-mail címre várjuk, Közösségi Eszköztár tárggyal.

 

1.  Kinek szól ez az eszköztár?

Mindenkinek és bárkinek, aki a Covid-19 kapcsán szeretne gondoskodni a környezetében vagy közösségében élőkről, illetve családjáról (whānau, hapū).

2.  Miért szerveződjünk?

Országos vészhelyzet idején a szolgáltatókat és hivatalokat elárasztják és túlterhelhetik a segítségkérések. Közösségeink sokkal, jobb esélyekkel szállhatnak harcba és vészelhetik át a

világjárványt, ha kapcsolatban állunk egymással, felkészültek és szervezettek vagyunk.

Szerencsére a közösségeket, lakóközösségeket is olyan emberek alkotják, akik sokféle képességükkel, erősségükkel részt tudnak vállalni a körülöttük élőkről való gondoskodásban.

Az önszerveződés azt jelenti, hogy a közösségünk a vészhelyzet idején már felkészült, így nem kell a túlterhelt szolgáltatásokra hagyatkoznunk. Egyúttal megerősíthetjük a kapcsolatainkat a közelben élőkkel, ami hosszú távon minden közösségnek a javát szolgálja.

FONTOS: Mielőtt belevágunk a közösség megszervezésébe:

  1. Derítsük ki, van-e már a városunkban vagy a környékünkön olyan összehangolt tevékenység, amit támogatni
  2. Lépjünk kapcsolatba a meglévő helyi szervezetekkel / támogató szolgálatokkal, és tudjuk meg, van-e szükségük sürgős önkéntes segítségre.
  3. Őszintén és reálisan mérjük fel, mi az, aminek a megszervezésére van időnk és kapacitásunk.

A közösségszervezésnek különböző formái lehetnek, a közösség méretétől és szükségleteitől függően:

  • Önkéntesek becsatornázása a létező tevékenységek felé
  • Szervezkedhetünk kis léptékben, helyi szinten (szomszédságok, helyi közösségek) l Szervezkedhetünk közepes vagy nagy léptékben (kis- és nagyvárosok, régiók)
  • Megszervezhetjük tippek, eszközök online megosztását
  • Adhatunk tanácsot, hogyan lehet a teendőkben segíteni azoknak, akik önkéntes elkülönülést vállaltak
  • Gondolhatunk a különböző közösségeinkre l Gondoskodhatunk a saját szervezőinkről!
  • Vállalhatjuk a helyi marae, iwi vagy hapū felkészítését

3.  Létező tevékenység vagy szerveződés segítése

Vannak olyan közösségek, akik már elkezdték a felkészülést a világjárvanyra. Ha tudunk valamilyen helyi hálózatról, derítsük ki, hogyan tudunk hozzájárulni az erőfeszítéseikhez.

Ilyenkor mindenki segíteni akar, de fontos, hogy megtaláljuk, hová érdemes az energiánkat összpontosítani. A meglévő szervezeteknek, akcióknak szüksége lehet segítségre az önkéntes- toborzásban is.

Ilyenkor a meglévő nonprofit és segítő szervezetek munkatársai, önkéntesei egyszerre túlzott terhelésnek lehetnek kitéve. Lehet, hogy anyagi nehézségekkel küzdenek, vagy a megnövekedett számú kérések korlátozzák őket abban, hogy meglévő közösségüket támogassák.

Figyeljük a helyi szervezetektől érkező segítségkéréseket, vagy vegyük fel velük a kapcsolatot, és tudjuk meg, elkel-e a segítség. Gondolhatunk a helyi:

  • Hajléktalanszállóra, szegénykonyhára, ételbankra
  • Idősellátó szolgálatra
  • Fogyatékosokat támogató szolgálatra
  • Marae vagy Māori szolgáltatókra
  • Vöröskeresztre vagy menekülteket támogató szervezetre
  • Női menhelyre vagy szexuális erőszak áldozatait támogató szolgálatra
  • Segélyezetteket támogató szolgálatra
  • Szakszervezetekre

Az ország összes önkéntes szervezete megtalálható a Volunteer Centre Network oldalán. Arról is lehet információjuk, hogy melyik önkéntes szervezetek szenvednek hiányt, hol van szükség sürgős segítségre. Jusson eszünkbe, hogy ezek a szervezetek gyakran szűkös költségvetés mellett birkóznak a gyorsan változó helyzettel, és ne sértődjünk meg, ha valaki nem válaszol azonnal.

Sok új online csoport alakult most a közösségek támogatására. Érdemes felvenni velük kapcsolatot, és megtudni, szükségük van-e önkéntesekre, mielőtt új csoportot indítunk.

Kisléptékű helyi szerveződés (szomszédság, helyi közösségek)

Mielőtt nekilátnál a fent leírtak szerint megszervezni a helyi közösségedet, kérdezz utána, hátha van már hálózat vagy kezdeményezés, amit támogathatsz.

Amennyiben aktuálisan nincs helyi szerveződés, és úgy látod alapvető támogatásra szorul a közösséged, itt van pár lehetőség az előrelépésre. Kérlek, vedd komolyan a biztonsági és higiénés óvintézkedéseket, és kérj szakértői támogatást, ha aggódsz valakiért.

A közösséged feltérképezése

A feltérképezését olyan egyszerűen is elvégezheted, hogy egy nagy papírra felírsz minden ismerőst a közösségből vagy a környékedből, és a köztük levő kapcsolatokat is. Inkább kezdd kicsiben, akár a családoddal vagy az utcátokkal, ne vállald túl magad rögtön az elején. Egyszerűbb közösen elvégezni ezt, és ha otthon maradsz, remek video eszközök is vannak hozzá. A kapcsolatok mindennél fontosabbak, dolgozz rajtuk amennyit csak lehet.

Érdemes lehet kiemelni a térképen azokat, akik:

  • Immunrendszeri vagy légzőszervi, illetve más betegséggel élnek l Bármilyen fogyatékossággal élnek
  • 60 éven felüliek
  • Bevándorló/menekült hátterűek (ugyanis az átmeneti tartózkodási engedélyek és vízumok bizonytalan munka- és bevételi helyzethez vezethetnek)
  • Hajléktalanok vagy bizonytalan lakhatási helyzetűek
  • Kulcsfontosságú munkakörben dolgoznak, és támogatásra szorulhatnak További speciális támogatásra szorulók

Azt is jegyezd fel, ha valaki bizonyos erőforrásokkal vagy képességekkel rendelkezik:

  • Kinek van autója, amivel szállíthat, ügyeket intézhet? hat
  • Kinek van orvosi háttere, aki válaszolna kérdésekre
  • Kinek van barkács készsége, ha valakinek sürgősen szerelő kell Ki beszél idegen nyelven, aki fordítana/ tolmácsolna másoknak
  • Kinek van helyben használható izolációs lakrésze fertőzöttek részére
  • Ki ért a számítógépekhez, hogy segíthessen másoknak tájékozódni és kapcsolatban maradni.
  • Ki tud ételt adni másoknak (ne felejtsük: biztonság és higiénia)

Amint úgy látod, mindenkit térképre vetettél, neki is kezdhetsz felvenni a kapcsolatot.

Kapcsolatfelvétel

Mindenki másképpen reagál egy vészhelyzetre.

Lesznek, akik teljesen biztonságban érzik magukat, és nem igénylik a közösségi kapcsolódást. Mások némán küzdenek, ahhoz pedig túl feszültek, hogy bekapcsolódjanak. Megint mások pedig múltbeli, vagy jelenlegi mentális kríziseikkel küzdenek, vagy szoronganak.

Tudatosan és együtt érzően tekintsük mindenki egyéni helyzetét, és ahogyan az hathat. Segíthet feltenni a kérdést: Tekintettel vagyok mások méltóságára, amikor így cselekszem?

Különféle módokon vehetjük fel a kapcsolatot:

  • Azokat bátorítsuk kapcsolatfelvételre, akik már ismernek másokat is a közösségben (dolgozz a már meglévő kapcsolataiddal)
  • Telefonálj, sms-ezz, emailezz, ha megvan az elérhetőségük
  • Szórólapon terjesszük az elérhetőségeinket a szomszédok postaládájába (ám ne felejtsük ilyenkor sem a biztonsági és higiéniás óvintézkedéseket, kesztyű és kézfertőtlenítő használata)

Hálózatszervezés

A következő lépés létrehozni egy telefonláncot vagy internetes csoportot, amin keresztül kapcsolatban maradhatunk, továbbíthatok fontos egészségügyi információt, erőforrásokat és segítséget oszthatunk egymásnak.

Minden csoport és közösség különbözik, ezért azt javasoljuk, hogy olyan módon szerveződjetek, ami a csoport minden tagja számára megfelelő k. A legfontosabb, hogy mindenkinek szabad útja legyen a kapcsolódáshoz.

A kommunikációs lehetőségek kombinálhatók is – például egy online alapcsoport, amiben kijelölt emberek adják tovább az információt azoknak, akiknek nincs internet kapcsolatuk.

Válasszunk egy vagy több facilitátort, hogy az idős, mozgásképtelen illetve elkülönült ó emberekkel tartsuk a kapcsolatot, például napi (mobil vagy vezetékes) telefonos támogatással. A hálózat tagjait bíztassuk a facilitátor hívására szükség esetén, ezzel biztonsági hálót teremtünk, amit igénybe is vehetnek.

A hálózat ne legyen akkora, hogy túlterhelje a facilitátort. Ha a hálózatnak egynél több tagja áll rendelkezésre, felváltva is dolgozhatnak, vagy kérhetnek külső segítséget.

Amennyiben a hálózat csapatként gondol magára, ilyen együttműködéssel fenntartható közösségi hálózatot alakíthatunk nem csak a járvány idejére, de azon túl is.

Ne feledjük, hogy nem lehet minden egyetlen ember dolga. Legyünk nyitottak egymás képességei, szakértelme és erősségei felé, és engedjünk mindenkit pihenni is. Ne vállaljuk túl magunkat, inkább másokat is támogassunk abban, hogy az egy utcában lévő embereket egy csoportba szervezik, vagy egyéb csoportot szervezzenek.

4.  Közepes és nagy léptékű szerveződés (települési, városi, országos)

Jelenleg a kisléptékű szervezést ajánljuk, mivel így könnyebb számon tartani a rászorulókat. A Welly Student Volunteer Army szervezet a COVID-19 vírus első nyilvánossága óta szervezi Wellington város közösségeit. Ha már belevágtál a nagyobb léptékű szervezésbe, itt van pár tanulság a tapasztalatukból:

  • Kezdettől strukturáltan dolgozz, hogy elbírd majd a beérkező kéréseket. Ezzel is biztosítható, hogy senki kérése ne maradjon ki.
  • Dolgozz együtt koordináltan a helyi szervezetekkel, önkormányzatokkal és a veszélyhelyzetet kezelő központokkal.
  • Építsd ki a közösségek közötti A Bíztasd a szomszédokat az egymás közti kapcsolatfelvételre, és segítsd őket ebben.
  • Az egészség és biztonság létfontosságú. A szervezőmunkáddal semmiképpen ne árts!
  • Fejlessz, képezz ki pár közösségi vezetőt, akik aztán a közösség önkénteseit képzik tovább. Bátorítsd a helyi szerveződést.
  • Alkalmazkodj a helyi adottságokhoz a szervezésben Ami működik egy közösségben, nem feltétlen működik máshol.
  • Próbáld elkerülni az átfedéseket a már zajló munkákkal.

5.  Online közösségszervezés

Számos példája van a világon annak, hogy közösségek a közösségi média felületein szerveződnek a. Leginkább olyan felületen érdemes munkába kezdeni, amit az emberek már amúgy is használnak. A kölcsönös segélyhálózatok szervezésére népszerű online tér lett a Facebook.

Indítsunk új online közösséget

  • Először is ellenőrizd, nem működik-e már hasonló Ha még mindig szükségesnek látszik egy új online tér:
  • Legyen világosan megfogalmazott célja
  • Legyen világos a megcélzott csoport / közönség / közösség
  • Mérlegeld, legyen-e szűrő kérdés, hogy a csoportba a megfelelő közönség találjon el Tervezd előre, hogyan fogod az embereket koordinálni
  • Készüljön fel egy csapatnyi facilitátor vagy moderátor, hogy a csoport rendeltetésszerű használatát felügyeljék: például kérések nyomon követése, posztolt gyűlöletbeszéd vagy félretájékoztatás szűrése.
  • Készüljetek fel kapcsolatfelvételre a különféle szakértői szervezetek, önkormányzati szervek és segélykérő szolgálatok irányába, ha kapacitásaitokat meghaladó kérésekkel, vagy komoly vészhelyzettel szembesülnétek.

Személyes csoportok az online térben

Talán már tagja vagy egy működő közösségnek, mint például egy kórus, sport vagy hitéleti, vagy támogató csoport. Az önkéntes karantén idejére fontolóra vehetitek, hogy online folytassátok-e, akár Facebook, email vagy más úton. Az alábbiak adhatnak példát:

  • Video- vagy hangfájlok cseréje, és közös próbanaptár, hogy mindenki egy időben gyakoroljon (ha nem is egy helyen ).
  • Chat csoportokban a Facebookon vagy más platformon, vagy köremailekben oszthatjátok meg egymással, hogy ki mit csinál.
  • Személyes részvételű programokról válthattok online-ra, akár játékok vagy közös videózás formában.
  • A támogató csoportok chaten is adhatnak támogatást, de emailen vagy telefonon is, ahogy a szervezők teherbírása megengedi.

Online megbeszélések és videó-konferenciák

A Zoom jó választás, mert online link és telefonos opciót is kínál, elérhető képernyőolvasó szoftverrel és van rajta kép/video-feliratozó. Ha van siket tagja a csoportnak, előre egyeztessük vele, hogy milyen kommunikációs módszer volna a legjobb a számára a meetingek során; ezt ők jobban tudják, és ha jeltolmácsra volna szükségük, esetleg ők maguk szeretnék megrendelni.

Tipp: ha ingyenes Zoom accountot használunk, a meeting időpontját állítsuk “recurring”-re (ismétlődő), és szóljunk az összes felhasználónak, hogy az automatikus 40 perc leteltekor klikkeljenek a linkre, vagy tárcsázzák újra a számot.

A Jitsi egy másik ingyenes video-konferencia weboldal, amennyiben gyors megoldásra van szükségünk, amit nem kell előre egyeztetni.

Ajánljuk a Coronavirus Tech Handbook-ot, amely egy tech-szakemberek által összerakott masszív adatbázis olyan tech-megoldásokról és eszközökről, amelyek a világjárvány alatt hasznosak lehetnek.

Az önkéntesek koordinálására, a beérkező felajánlásokra, vagy egyszerűen csak az emberek felmérésére remekül használható a Googleforms és a hozzá hasonló ingyenes weboldalak. Itt személyre szabható, online kitölthető kérdőíveket állíthatunk össze, amiből könnyen átláthatóan érkeznek be az adatok hozzánk.

A COVID-19 vírus által leginkább veszélyeztetettek közül sokan nem használják a közösségi médiát, ezért lehetőleg legyen tervünk arra is, hogy az interneten kívül is elérhessük őket.

Útmutató ügyintézéshez önkéntes karanténban lévő emberek számára

  • Döntsétek el közösen azzal a személlyel, akinek az ügyeit intézed, hogy hogyan fogtok kommunikálni egymással.
  • A bevásárlásokat intézd csúcsidőn kívül, kevésbé látogatott üzletekben.
  • Viselj kesztyűt és maszkot (vagy egy tiszta sálat) bevásárláshoz, az áruk válogatásához vagy elosztásához, a többi résztvevővel és a kedvezményezettekkel való interakciók során. Az egyes feladatok között, illetve bármely olyan felület érintése után, amelyen vírus lehet (például az arcod), cserélj kesztyűt és moss kezet legalább 20 másodpercen át.
  • Rendszeresen tisztítsd és fertőtlenítsd a rakodótereket és szállítóeszközöket.
  • Tisztítsd meg és fertőtlenítsd a légmentesen lezárt, nem nedvszívó termékeket, mielőtt elosztásra kerülnek.
  • Az árukat kerékpáron, autóval vagy gyalogosan szállítsd, ne tömegközlekedési eszközön. Korlátozd a minimumra a fizikai interakciót a többi résztvevővel.
  • Az áruk beszerzésénél, kiosztásánál vagy kezelésénél kerülendő több résztvevő együttes munkája.
  • Alkalmazz egyéni vagy kis műszakokat.
  • Az áruk közvetlen átadása helyett a szállító ott hagyhatja azokat a fogadó háza vagy ajtaja előtt, majd csöngetéssel, sms-ben vagy hívással jelezhet; szállító és fogadó között minden esetben legyen legalább 1,5 m távolság.

Tippek segítség megszervezéséhez idősek számára

  • Az alábbiakban Alex Zuur tanácsait közöljük, miután egy délutánt töltött azzal, hogy a saját nagyapját és annak idős szomszédait kérdezte az igényeikről az karantén alatt:
  • Ahelyett, hogy “szóljon, ha valamire szüksége van”, hasznosabb, ha egészen konkrétak és direktek vagyunk – “holnap lemegyek a boltba, van valami ami kifogyóban van magánál?”
  • Tekintve, hogy a legtöbb öreg a szokásai rabja, célszerű kiszámítható programmal előállni – “szerdánként és vasárnaponként megyek a szupermarketbe; előző este hétkor mindig felhívom és elkérem a bevásárló listát”.
  • Kérdezzük meg, mi a programja, milyen ügyei vannak, miket szokott csinálni általában, és akkor ki lehet dolgozni, hogy mit lehet abból telefonon elintézni, és mit tudunk mi megcsinálni helyettük – sok háziorvos telefonon keresztül is felírja a rendszeres orvosságot, nem kell hozzá bemenni.
  • Ellenőrizzük le, hogy működnek-e a technológiai berendezéseik, vagy, hogy nincs-e szükségük segítségre a FaceTime video-hívás funkciójával, hogy kapcsolatban maradhassanak a családjukkal, barátaikkal.
  • Bár a legtöbben azt mondták, értik az új szabályokat, mégis többen közülük ma is kint voltak bevásárolni és ügyeket intézni, mert meg vannak győződve róla, hogy hiába múltak el 70, egészségesek, mint a Nagy segítség lehet, ha átfutjuk velük az éppen aktuális kormányzati intézkedéseket, és kitalálni velük együtt, hogy hogy lehet minimalizálni a kitettséget, amennyiben a házon kívül töltött idő jelentős részét töltötte ki a napjaiknak – pl. a nagyapám minden reggel negyed 9-kor ment el biciklizni, pont a reggeli csúcsforgalomban, de meggyőztem, hogy mostantól 10-kor menjen, amikor kevesebb az ember.
  • Fontos felkészülni minden eshetőségre. van olyasvalaki (lehetőleg fiatal) a házadban, aki a helyedbe tud lépni, ha neked kell karanténba vonulnod?

6.  Különböző közösségek

A saját közösségünk

A közvetlen közösségeinkben (szomszédunkban) vannak, akik sokkal veszélyeztetettebbek a COVID-19 vírus szempontjából. Ilyenek az idősebbek, és mindazok, akik más betegségekkel élnek (úgymint meglévő szív- és érrendszeri megbetegedés, tüdőbetegség, cukorbetegség vagy rák).

Alakítsunk ki olyan, közvetlen információs kapcsolatokat, baráti hálózatot, aminek révén a közösség esendőbb vagy nehezen elérhető tagjai is naprakészek maradhatnak a COVID-19-cel kapcsolatos hírek és szolgáltatások tekintetében.

Terjesszük, hogy hogyan lehet megelőzni a megbetegedést (maradj otthon, ha beteg vagy, tüsszentésnél, köhögésnél fedd el az arcod, moss gyakran kezet, stb.). Javasoljunk megbízható információs forrásokat. Nyugtassuk meg azokat, akiknél a pletykák és fél információk félelmet vagy szorongást okoztak.

Minden önkéntest meg kell tanítani, hogyan őrizzék meg az egészségüket, ha önkéntes karanténban élőket látogatnak, vagy bevásárlást intéznek számukra. Például mindig legyen kéznél törlőkendő és alkoholod kézfertőtlenítő.

Fogyatékkal élők támogatása

A fenti ötleteken túl (házhozszállítás, baráti kommunikációs hálózatok, stb.) tartsuk észben, hogy a kölcsönös segítségadás fogyatékkal élő társaink számára még nagyobb fontossággal bír, miután nem csak erősebben veszélyeztetettek a vírusra, de az életgyakorlatuk alapvető rendszerei a takarítástól a bevásárlásig nagy valószínűséggel megszakadtak.

Kisbabás whānau-k

A COVID-19 világjárvány közepette sem állt meg az új élet születése, és a whānau új tagjai továbbra is érkeznek, és fenntartják a tüzet a harc folytatása érdekében!

A csecsemők gondozása általában is nehéz munka, és néhány új szülő szerencsés, hogy támaszkodhatnak a teljes közösségi hálózat energiájára. Sokan azonban nem férnek hozzá erős családi és társadalmi támogatáshoz, vagy arra ösztönzik őket, hogy a maradjanak közvetlen buborékjukban a 4. szint miatti karantén következtében.

A karantén és az elszigetelődés további elemei a szülői kihívások némelyikét a korábbinál nehezebbé teszik, a nyugalom, pozitív hozzáállás és éberség megőrzése a növekvő aggodalmak miatt kihívást jelent.

A Kai főzése a családnak a picik jelenétében is könnyű, de segíthet abban, hogy levedd a kisbabákat nevelő családokról a terhet. Főzz egy nagy adag ételt és vidd el az újszülöttek családjának, vagy olyan családoknak, ahol kisgyermekek vagy beteg gyermeke élnek. Ha te vagy ilyen helyzetben – ne habozz segítséget kérni.

Az LMBTIQ+ emberek támogatása

A transznemű emberek rendszeresen számolnak be diszkriminációról és stigmatizációról az egészségügyi szolgáltatások igénybevételekor. Sok ember éli át ezt a diszkriminációt a saját környezetében, szomszédságában, családjában, ami kimondottan nyomasztó és nehéz lehet az izolációban, amikor meghatározatlan időre összezárva találod magad azokkal az emberekkel, akik előítéletesek vagy bántóak veled szemben.

Az élelmiszerbankok

Jelenleg a menedékhelyekre vagy menhelyekre plusz nyomás nehezedik a különösen kiszolgáltatott emberek ellátásában. Mivel az átlagember saját háztartásában halmozza fel készleteit, ezért az élelmiszerbankok is, amik eddig a megmaradt ételekkel a rászorulókat segítették, most segítségre szorulnak. Ha rendelkezünk extra élelmiszerrel, érdemes egyeztetni a helyi élelmiszerbankkal, vajon tudunk-e segíteni a készletük feltöltésében valamennyire.

Házi kedvencek és más nem emberi kapcsolatok

A krízis hatással lehet arra, hogy házi – és egyéb állatainkat képesek legyünk ellátni, ezért itt van egy lista azokról a dolgokról, amelyeket megtehetünk a nem emberi kapcsolatok gondozása érdekében:

  1. Az elszigetelődés megtervezésekor feltétlenül vegyük figyelembe a háziállatok ellátottságát, például az ételt, az almot és a gyógyszereket.
  2. Vegyük fel a kapcsolatot a barátokkal, a családdal és a kollégákkal, és azoknak, akik pénzügyi nehézségek miatt támogatást igényelnek az állatok gondozásához, ajánljuk fel a házi kedvencek ellátását és az állatorvosi számlák kifizetését.
  3. Ha van hely az otthonunkban, ajánljuk fel, hogy befogadjuk olyan gazdák állatait, akik esetleg nem képesek ellátni őket, mert el kell különülniük kellett, vagy haza kellett térniük a családjukhoz.
  4. Sétáltassuk idős emberek és immunhiányos betegek kutyáit, háziállataikat vigyük el állatorvoshoz. A kutyasétáltatás továbbra is elfogadott, feltéve, ha betartjuk a szociális távolságot, és olyan nyílt terekben sétálunk, ahol könnyen megtartható a másoktól való távolság.
  5. Krízis idején sokan lemondanak állataikról vagy elhagyják azokat, tehát ha rendelkezünk erőforrásokkal, adományozzunk ételt vagy pénzt a helyi állatmenhelynek vagy egy állatjóléti szervezetnek, például az SPCA-nak, akik azon dolgoznak majd, hogy gondozzák őket.
  6. A vadon élő állatok szintén küzdenek az aszályok idején, ezért helyezzünk ki vizet és ételt a madarak és rovarok számára.

 

Figyeljünk oda a szervezőinkre!

Egy közösségi csoport szervezőjeként vagy vezetőjeként valószínűleg már sok munkát végeztünk a csoporttagok támogatása érdekében. Fontos, hogy pihenjünk és támogassuk magunkat is, és ügyeljünk arra, hogy csak annyit vállaljunk, amennyire képesek vagyunk ilyen nehéz időkben.  Ez most nem a szokásos helyzet, és teljesen érthető, hogy a meglévő szervezet nem úgy teljesít, ahogy általában szokott. Aktív közösségi tagként érezhetünk szorongást, pánikot, depressziót. A globális világjárvány hatalmas súlyt hordoz magában, és azt nem szabad az egyén vállára helyezni. Ez egy lehetőség arra, hogy elérjük és megkapjuk a szükséges támogatást ahhoz, hogy jól éljünk és egészségesek maradjunk.

Ha még nem csatlakoztunk szervezethez, vagy szeretnénk részt venni egyben, de nem tudjuk, hogyan lehet, akkor az egyik lehetőség az, ha módot találunk arra, hogyan támogassuk a már szerveződő embereket. Ha ismerjük őket személyesen, nyilvánvaló lehet a segítségnyújtás (főzés, feladatok elvégzése), de ha nem tudunk róluk sokat, keressük fel és kérdezzük meg őket arról, hogy van-e bármi, amit megtehetünk értük ebben a helyzetben. Jó kezdés lehet, ha olyasmit ajánlunk fel, amiben magabiztosak vagyunk. Mind együtt vagyunk ebben a helyzetben, és sok kézre van szükség a fedélzeten.

Hogyan kampányoljunk rövid-, és hosszú távon a közösségben?

A következő hetekben vagy hónapokban előfordulhat, hogy közösségünk olyan kérdésekkel néz szembe, amelyek politikai változtatásokat igényelnek a kormánytól vagy a helyi tanácstól. Az OurActionStation platform a kezünkbe helyezi a hatalmat a kampányok lebonyolításában, hogy változást érjünk el közösségeinkben egy tisztességes és virágzó Aotearoa-ért.

  • Az online petíció alkalmas arra, hogy gyorsan előtére helyezzünk egy ügyet, a közösségi támogatás összegyűjtésének megkezdésére, és olyan támogatói csoport létrehozására, amelyet megkérhetünk, hogy tegyen további lépéseket céljaink elérése érdekében.
  • Tanácsok az OurActionStation közösségi kampányok számára

Online szervezés

  • Támogatási és coaching technikák a távoli csoportok számára
  • Tervrajzok a változáshoz

Online aktivista lehetőségek

Az alábbiakban bemutatjuk azokat a jelenlegi ActionStation kampányokat, amelyekben már most cselekedhetünk:

  • Koronavírus: Sürgősségi alapjövedelem mindenki számára. A mindenki számára rendszeresített jövedelem, készpénzben, feltételek nélkül, mindenkinek segít átvészelni a válságot.
  • Küldjünk egy sürgős e-mailt jóléti társadalmunk tartós változásainak támogatására. Egy ilyen még soha elő nem fordult helyzetben jóléti társadalmunknak a célnak megfelelőnek kell működnie. Tegyünk lépéseket, hogy mindenkinek elegendő jövedelme legyen most.
  • Covid-19: Vészhelyzeti Csatlakozzunk olyan felhívásokhoz, mint a bérleti és jelzálogkölcsön-amnesztia, a hosszú távú bérleti díjak, a hajléktalanok lakhatása, és távolítsuk el az ideiglenes sürgősségi lakhatás költségeinek megfizetésére vonatkozó kötelezettségeket.
  • Csatlakozzunk az ActionStation szeretetharcosainak online csapatához. Hat hét alatt hetente egyszer online találkozzunk, hogy támogassuk a jóléti társadalom fokozatos változásait.

7.   Köszönet és hálanyilvánítás

Ezt a közösségi eszköztárat olyan források ihlették, mint a Everyday People Supporting their Community through Covid-19 (Ausztrália), Coronavirus Tech Handbook (Nagy Britannia) és a Wellington Regional Emergency Management Office (WREMO) közösségi munkája. Tartalmaz járványügyi hivatali útmutatásokat is a Get Your Community – and Faith-Based Organizations Ready for Coronavirus Disease 2019-től. Információt merítettünk a Student Volunteer Army VUWSA (Wellington) gyors közösségépítéséből is.

Köszönjük az ActionStation tagjainak és mindenkinek aki hozzájárult jelen eszköztár elkészüléséhez, és mindazoknak, akik szerte a világon lépésről lépésre segítik közösségeiket.

A Covid-19 megváltoztatja a mindennapjainkat, fontos, hogy ügyeljünk személyes, a whānau-nk és közösségünk jólétére, amíg keresztül megyünk ezen – együtt.

Olvasnivaló: Looking after mental health and wellbeing during COVID-19, Mental Health Foundation.

 

Szerző: Az ActionStation egy független, közösségi finanszírozású, közösségi kampányszervezet. 2017-ben közösségük összefogásával létrehoztak egy közös jövőképet Új-Zéland – Aotearoa 2040-es jövőjéről. Politikai párttal nem állnak kapcsolatban, Bevált modelljük a tagok által vezérelt, digitálisan elősegített, több ügyből álló, gyors reagálású, helyi szintű kampányok, amelyek középpontjában a közvélemény és a média napirendjének megváltoztatása áll a politikai döntések befolyásolása érdekében. Értékeken és bizonyítékokon alapuló megközelítést alkalmaznak tevékenységeikben. Mára több mint 150 000 új-zélandi közösségévé nőtte ki magát.