Részvételi költségvetés: a demokrácia csodagyógyszere vagy múló divat?
2021/3
Kétségtelen tény, hogy a világ minden részén tapasztalható erős urbanizáció következtében a városok egyre nagyobb politikai erőteret jelentenek. Ennek tükrében különösen fontos és izgalmas, hogy a demokrácia (amelynek ókori eredetét eleve egy városhoz kapcsoljuk) hogyan válhat gyakorlattá az önkormányzatiság dimenziójában. A képviseleti demokráciával párhuzamos alternatívák keresésében mintha a részvételi (avagy közösségi) költségvetés volna az az eszköz, amelyhez egyre több város nyúl a nagyvilágban, és ma már Magyarországon is. A cikk egyszerre kíván ki- és betekintést adni az ezzel kapcsolatos próbálkozásokba.
Hogyan is kezdődött?
A részvételi költségvetés alapja, hogy a lakosságot bevonják a közpénzek felhasználásának tervezési és döntési folyamatába.
Sokak számára ismert ma már, hogy a részvételi költségvetés először 1989-ben jelent meg a brazíliai Porto Alegre városában. Az 1988-ban hatalomra került Munkáspárt által bevezetett intézkedést a lakosság nagy lelkesedéssel és legalább ekkora elvárásokkal fogadta, hiszen fő célja nem kevesebb volt, mint a társadalmi egyenlőség erősítése, az erőforrásokhoz való hozzáférés igazságosabbá tétele. A felfokozott lakossági érdeklődés kis híján a projekt végét is jelentette: az első évben a városvezetés képtelen volt megfelelni az elvárásoknak, ami az azóta összegyűlt tapasztalatok fényében nem csoda: semmilyen kipróbált módszertan nem állt rendelkezésre, és nyilván a város pénzügyi helyzetének borzalmas állapota sem segített.
A kezdeti nehézségeknek köszönhetően a projekt iránti érdeklődés a második évre drasztikusan lecsökkent, az 1,3 millió lakosú város polgárai közül mindössze 1000-en vettek részt a részvételi költségvetés folyamatában. Folyamatosan tanulva a korábbi hibákból, a Porto Alegre-i városvezetés az évek alatt olyan keretrendszert épített ki, amely lehetőséget biztosít az állampolgároknak a javaslattétel mellett a részvételi költségvetés elköltésének ellenőrzésére is, így végül a modell a kilencvenes évekre megszilárdult a városban, majd fokozatosan elterjedt először a dél-amerikai kontinensen, később a világ minden részén. [1] A kezdeményezés sikerét jelzi, hogy már 2003-ban 180 önkormányzatban, 2015-ben pedig mintegy 1500 helyszínen valósult meg a részvételi költségvetés valamilyen formája.[2]
Részvételi költségvetés a gyakorlatban – ahány város, annyi modell
A részvételi költségvetés aránylag tág fogalom: a lakosok valamilyen módon részt vesznek abban a tervezési, javaslattételi, döntési folyamatban, amely a város költségvetésének – illetve valójában a költségvetés egy kis részének – felhasználására vonatkozik. A módszertan izgalmasságát az adja, hogy a különböző városok saját helyzetükre, saját törekvéseikre formálják azt, így végül nincs két egyforma rendszer.
Részvételi költségvetés alulról – New York
A New Yorkban megvalósult részvételi költségvetés azért tekinthető egyedinek, mert a projektet nem az éppen hatalmon lévő városvezetés indította el. Az ötlet a Community Voices Heard nevű, alacsony jövedelmű New York-i lakosokat tömörítő civil szervezettől eredt, akiknek munkája nyomán végül sikerült elérni, hogy a projekt bekerüljön a város költségvetésébe. A háttérben zajló közösségszervezési munkát – azaz végső soron a modell deliberációs lábát – is elsősorban ez a szervezet vállalta magára. A részvételi költségvetés folyamata ebben a modellben a politikailag kevésbé aktív lakosság bevonásával kezdődik. Az önkéntesek ajtóról ajtóra járva keresik fel a perifériára szorult lakosokat és győzik meg őket arról, hogy vegyenek részt a szomszédsági gyűlésen, ahol meg tudják fogalmazni a közösségi igényeket. Következő lépésként a polgárok különböző beszélgetések során megismerkednek az adott kerület költségvetésével, a szükséges beruházásokkal, így reálisabban meg tudják fogalmazni saját ötleteiket, igényeiket. Ezeket delegáltak fejlesztik tovább a megfelelő szakérői, hivatali segítséggel. Később az így kidolgozott projekteket nyílt expókon prezentálják, végül pedig az ötleteket szavazásra bocsátják, ismét az összes lakos bevonásával.[3]
Részvételi költségvetés csúcsra járatott bevonással – Cascais
Ez a mindössze 200 ezer fős portugál város magasra teszi a lécet a részvételi költségvetés megvalósítása terén. Ezt nem pusztán az a tény támasztja alá, hogy a város költségvetésének 15%-át „költhetik el” a helyi lakosok, hanem az is, ahogy a város vezetése igyekszik ténylegesen elérni, hogy a különböző marginális társadalmi csoportokat is bevonja a projekt megvalósításába. Konkrét intézkedésekkel próbálja például elérni a mentális és testi fogyatékkal élő embereket is, heti rendszerességű programokkal, szociális munkások bevonásával. A város vezetése előkészítő foglalkozásokat tart a rászorulóknak, hogy könnyebben csatlakozhassanak be a részvételi költségvetés megvalósításába. További remek példa a cascais-i diákok bevonása a projektbe: az iskolák egyenként 10 000 euró fölötti kerettel rendelkezhetnek a diákok ötletei alapján, ami persze csak kiegészíti az egész városra kiterjedő részvételi költségvetési folyamatot.[4] Ezek eredményeként a város teljes lakossága hozzá tud járulni a program sikeréhez mind ötletekkel, mind a szavazásban való részvétellel.[5]
Részvételi költségvetés ötletelés nélkül – Budapest VII. kerület
Budapest VII. kerületének önkormányzata a részvételi költségvetés egy sajátos formáját alakította ki, ugyanis a városvezetés a kerületi lakosoktól nem megvalósítandó ötleteket vár, hanem preferencialistát arról, hogy az önkormányzat előtt álló feladatok közül melyeket valósítsák meg elsőként. Az önkormányzat egy kérdőívet alakított ki, amelyben a lakosok öt plusz egy (egyéb) kategóriában pontozhatták a projektek fontosságát. Minden szavazó száz ponttal rendelkezhet, amelyeket szétoszthat a számára fontos, neki tetsző projektek között, ezzel orientálva az önkormányzat munkáját.[6]
Részvételi költségvetés tudatosan célzott közösségfejlesztésen keresztül – Lisszabon
Egyfajta részvételi költségvetésnek tekinthető Lisszabon BIP/ZIP programja is, amelyet az önkormányzat a város úgynevezett prioritásos – társadalmilag, szociálisan hátrányos helyzetű – szomszédságaiban futtat. A különböző mutatók alapján meghatározott 67 érintett városrészben a program egyik elemeként szomszédsági irodákat hoztak létre, amelyek elősegítik a kapcsolatfelvételt az önkormányzati munkatársak, a választott tisztségviselők és a helyi érintettek között. A program másik elemét az így kialakuló partnerségek által kidolgozott helyi projektek finanszírozása jelenti. Olyan, maximum 50 ezer eurós (kb. 15 millió forintos) fejlesztéseket támogat a város, amelyek legalább két helyi szervezet együttműködésében valósulnak meg. A megfelelő hatás elérése érdekében a projekteknek egy éven belül kell megvalósulniuk, de eredményeik hosszú távra szólnak. A program helyzetbe hozza a helyi szereplőket, segíti a partnerségek építését és erősíti a lakóhelyi kötődést is.
A felsorolt példák bepillantást adnak a részvételi költségvetési modellek sokszínűségébe, ugyanakkor a palettának csak egy szűk szeletét mutatják meg.[7]
Hazai helyzetkép
Magyarországon is egyre több önkormányzat kísérletezik részvételi, vagy ahogy a legtöbb helyen nevezik, közösségi költségvetéssel. Az erre fordítható összeg, a bevonás módszertana természetesen jelentős eltéréseket mutat, miközben gyakorlatilag még egyfajta próbaüzem zajlik.
A budapesti kerületek élen járnak a részvételi költségvetés bevezetésében. A kispesti (XIX. kerületi) közösségi költségvetés 2016-ban úttörőként jelent meg, és népszerűségét jelzi, hogy a legutóbbi pályázatra több mint 600 ötlet érkezett. A rendszernek nincs önálló honlapja, így nehéz nyomon követni fejlődését, változását. A viszonylag szűkös forráskeretet előre felosztják a körzetek között, az ötletek között sok a fenntartási, javítási jellegű feladat. A 2019-ben elindított XXII. kerületi rendszer saját honlappal rendelkezik, akárcsak a 2020-ben indult III. kerületi közösségi költségvetés vagy a 2021-ben élesített XIII. kerületi. A kispestihez hasonlóan ezekben is városrészekhez, körzetekhez rendelt összegekre lehet ötleteket beadni. A III. és az eddig még nem említett II. kerületben 2021-ben egyaránt 75 millió forint, a XIII. kerületben 60 millió forint állt rendelkezésre.
A koronavírus okozta gazdasági visszaesésnek sajnos több fővárosi önkormányzatban a részvételi költségvetés is áldozatul esett, így például a VIII. kerületben egy jelentősnek mondható 200 milliós összeget volt kénytelen befagyasztani a városvezetés, de hasonló lépésre szánta el magát az I. és a IX. kerületi önkormányzat is.
A Fővárosi Önkormányzat 2020-ban hirdetett meg részvételi költségvetést 1 milliárd forintos keretösszeggel. Itt a forrás nincs területi egységekre osztva, ehelyett tematikus kategóriák kaptak saját keretet. A beszédes nevű Zöld Budapest és a Gondoskodó Budapest kategóriákban egyenként 250 millió forint jut maximum 50 milliós ötletekre, míg a nagyobb területiséget érintő Egész Budapest kategóriában akár 250 millió forint is költhető egy-egy ötletre. A fővárosi modellben a szokásosnak tekinthető beadási és értékelési fázis mellett szerep jutott egy fontos deliberatív eszköznek: a főosztályok által megvalósíthatónak ítélt ötletek listáját a részvételi költségvetési tanács (egyfajta állampolgári tanács[8]) szűkítette le olyan méretűvé, amely egy szavazólapon már kezelhető. A fővárosi rendszer elemei az https://otlet.budapest.hu/ oldalon ismerhetők meg.
A fővároson kívül két város, Szentendre és Gyöngyös indított részvételi költségvetést 2021-ben. Mindkét település vezetése sikerként könyvelhette el a kezdeményezést. A gyöngyösi modell specialitása, hogy igen kevés forrással indult, és ehhez szabva kis – 200 ezer és 2 millió forint közötti – projekteket támogat.
Hogyan tudunk eligazodni a számos különféle rendszerben, vannak-e tipikus mintázatok?
A témát vizsgáló kutatók és szakírók több-kevesebb sikerrel próbálnak típusokat, ideális eseteket leírni, elkülöníteni. Ezek megidézése helyett talán érdemesebb megvizsgálni azokat a szempontokat, amelyekkel kapcsolatban az egyes rendszereknek – tudatosan vagy akár anélkül – állást kell foglalniuk.[9]
- Döntés vagy javaslat
Ha az önkormányzat ígéretet tesz arra, hogy az előre lefektetett szabályok alapján megszavazott ötleteket megvalósítja, akkor a lakosságot döntési helyzetbe hozza. Vannak olyan rendszerek is, ahol a lakosoktól véleményt várnak ugyan bizonyos költségvetési tételekkel kapcsolatban, ezt azonban más döntési tényezőkkel együtt kezelik, vagyis a résztvevők csak javaslatokat tesznek.
- Fejlesztési területek vagy konkrét ötletek
A lakosság felől érkező javaslat szólhat arról, hogy milyen támogatandó témákra vagy szakpolitikákra költsön az önkormányzat, vagy irányulhat konkrét ötletekre is. Ha mindkettő megengedett, egyfajta hibrid rendszerről beszélhetünk.
- Egyéni vagy közösségi bevonás
Az online rendszerek lényegében individuális kapcsolódást tesznek lehetővé, más modellek azonban támogatják vagy akár előírják a közösségi ötletelést, esetleg az ötletek elbírálását kötik csoportokhoz, még ha a szavazás egyénileg történik is.
- Egész városra, térségre szól, vagy bizonyos lokalitásra
A részvételi költségvetési keret szólhat csak bizonyos városrészekre, vagy fel lehet azt osztani területi egységek között. Más rendszerekben a projekteket az egész városra lehet beadni. Párizsban például a keret felét kerületek kapják, míg a másik fele az egész várost érinti.
A deliberáció mértéke
A közösségi munkában járatos olvasók számára a legizgalmasabb kérdés valószínűleg az, hogy egy adott részvételi költségvetési modellben milyen mértékben valósul meg deliberáció, azaz a tárgyalás, közösségi párbeszéd. A magyarországi példákhoz tartozó honlapokon is hangsúlyos az a célkitűzés, hogy a rendszer – a közösségi költségvetés, ahogy a legtöbb helyen nevezik – járuljon hozzá a városról való gondolkodáshoz, a közösségek aktivitásához.
A hazai rendszerek bevezetése többé-kevésbé egybeesett a világjárvány okozta válságidőszakkal, ami a közösségi aktivitások ellen dolgozott. Az eddigi egy-két évnyi kísérleti időszakból is látszik, hogy a deliberáció igen nagy falat, ami rengeteg izgalmas kihívás elé állítja azokat az önkormányzatokat, akik nem engednek ebből a célból.
Kisebb városokban, városrészekben közelebbi a kapcsolat az önkormányzat és a városlakók között, de ilyen helyeken is komoly szervezőmunka és/vagy partnerségi együttműködés kell ahhoz, hogy a lakosság értelmezhető, mérhető része aktívan bevonódjon az ötletgyűjtési szakaszban. Helyi hálózatok – képviselők, vagy a főváros esetében a könyvtárhálózat – adhat valamiféle infrastruktúrát, szervező erőt a feladathoz.
A fővárosi modellben az állampolgári tanács használata a lakosság reprezentálásával próbálja áthidalni a jelentős távolságot. A tanács tagjai életkorra, iskolázottságra, nemre való tekintettel tükrözik a fővárosi lakosság összetételét, ezzel mintegy lemodellezve a közakaratot.
Vannak-e még kérdések? (Vannak.)
2021-ben a Közösségfejlesztők Egyesülete és a Civil Kollégium nyári egyetemén az önkormányzat és a civil, lakossági szféra közötti mechanizmusok vizsgálata állt fókuszban, így természetesen diskurzus indult el a részvételi költségvetési modellekről is. Az ezzel foglalkozó műhelymunka válaszok helyett elsősorban kérdéseket tudott megfogalmazni.
Hogyan kezdhet bele a részvételi költségvetés bevezetésébe egy önkormányzat: önfejlesztéssel, saját erőforrásokkal, saját tanulási folyamatot építve, vagy megvásárolhatja a tudást, tapasztalatot a piacon? Van-e egyáltalán kitől megvásárolni olyan ismereteket, amelyek egyedi esetekre érvényesek, egy más kontextusban korántsem biztos, hogy értelmezhetők? Ér-e tesztévet hirdetni, vagy kell-e, lehet-e tökéletes rendszerrel előállni? A felajánlott költségvetési összeghez mekkora erőforrást kell rendelni közösségfejlesztésre, kommunikációra, minden egyéb feladatra? Tud-e illeszkedni egy játékos ötletelés a település elfogadott fejlesztési irányaihoz?
Egy dolog szinte biztos: a következő években a már meglévő és az újonnan induló részvételi költségvetési rendszerek evolúciójának lehetünk majd tanúi és feltehetően számos további izgalmas műhelymunkán, konferencián vehetünk majd részt, ahol ezt a nagyon változatos módszert próbáljuk megérteni, helyre tenni, tökéletesíteni.
Szerzők:
Barki Bálint az Eötvös Loránd Tudomány Egyetem hallgatója, Kommunikáció- és Média, illetve jogász szakon. Jelenleg a Budapest Ösztöndíj keretei között végez kutatást a budapesti önkormányzatban.
Sain Mátyás közösségi tervezési, részvételiségi szakértő, a Főpolgármesteri Hivatal Társadalmi Együttműködési Osztályának munkatársa.
Végjegyzetek:
[1] Fazekas Mihály: Részvételi költségvetés – A demokratikus döntéshozatal erősítésének lehetősége önkormányzatok számára In: http://mihalyfazekas.eu/wp-content/uploads/2015/08/Fazekas_Reszveteli_ktgvetes_100807_final.pdf
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Participatory_budgeting_by_country
[3] Merényi M. Miklós: A részvételi költségvetés esélyei a magyar önkormányzatokban In: https://www.fes-budapest.org/fileadmin/user_upload/dokumente/pdf-dateien/A_reszveteli_koltsegvetes_eselyei_20200210.pdf 17.o.
[4] Adams, Eddy: Adams, Eddy: Cascais részvételi költségvetése – egy inspiráló példa In: http://www.urbact.hu/node/485
[5] Adams, Eddy: Cascais részvételi költségvetése – egy inspiráló példa In: http://www.urbact.hu/node/485
[6] https://7.kerulet.ittlakunk.hu/helyi-politika/210818/reszveteli-koltsegvetes-erzsebetvaros-szeptember-harmadikaig-van-idod-pontozni
[7] További példákért lásd Merényi Miklós cikkét: https://www.fes-budapest.org/fileadmin/user_upload/dokumente/pdf-dateien/A_reszveteli_koltsegvetes_eselyei_20200210.pdf
[8] „Az állampolgári tanács (…) egyenlő részvételen alapuló döntéshozatali, és döntés-előkészítő eljárás, amelyben 15-30, a saját közössége képviseletében jelen lévő állampolgár vesz részt. A meghívott állampolgárok csoportja nemek, életkor – de még inkább az adott kérdéssel kapcsolatos vélemények – szempontjából reprezentatív.” In: Kuna Gábor – Simon Ildikó: Az állampolgári tanács a gyakorlatban. Parola 2012/1
[9] Az eligazodásban a következő honlapon találtunk segítséget: Participatory budgeting: insights from more than 20 governments (citizenlab.co)