
Információ – tudás – közösség. Számítógépes képzés Becsvölgyén
2006/5
Zsófia pályakezdő diplomás fiatalként, főiskolai tanulmányai után került vissza a településére, abba a környezetbe, ahol született, rokonai és családja élnek, ahol mindenki ismeri születése óta. Itt járta ki az iskolát, itt vannak a barátai. A közössége figyelme tehát kísérte eddigi életét, tanulmányainak 4 éve során sem szakadt el a településtől.
Új munkahely teremtődött a faluban – foglalkoztatási információs pont (FIP). Ez a munkahely olyanná alakult, amilyenné Zsófia tudása, személyisége formálta. Keretet a program képzése és a betöltendő munkakör elvárásai, szakmai mutatói adtak
A dolgozat ezt a folyamatot írja le. Először bemutatja a programot, amely számára munkalehetőséget biztosított. Majd tájékozódunk egy másik program körülményeiről is, amely hozzásegítette őt az első közösségi élményhez: „helyi szervező lettem” – írja.
Zsófiának az új munkahely kialakításához, a faluházban rábízott feladatok sikeres megvalósításához segítő és támogató környezetre van szüksége. A közösségi képzésen való részvétel, nyitottsága a tapasztalatcserék és együttműködések felé tudatosságot jelent, s mindez afelé viszi, hogy közössége aktív, meghatározó, közösségét segítő személyiséggé váljon.
Zsófiának az új munkahely kialakításához, a faluházban rábízott feladatok sikeres megvalósításához segítő és támogató környezetre van szüksége. A közösségi képzésen való részvétel, nyitottsága a tapasztalatcserék és együttműködések felé tudatosságot jelent, s mindez afelé viszi, hogy közössége aktív, meghatározó, közösségét segítő személyiséggé váljon.
Zsófiának az új munkahely kialakításához, a faluházban rábízott feladatok sikeres megvalósításához segítő és támogató környezetre van szüksége. A közösségi képzésen való részvétel, nyitottsága a tapasztalatcserék és együttműködések felé tudatosságot jelent, s mindez afelé viszi, hogy közössége aktív, meghatározó, közösségét segítő személyiséggé váljon.
Ezt a szándékot tükrözi a dolgozat, amely a gyakorlati munkájának egy szeletét, egy kezdeti élményét írja le. Itt az élmény a meghatározó. Kevés teret szán a helyzet feltárásának, értékelésének. De mind a dolgozat, mind a tanúsított gyakorlat bizonyítja, hogy a hallgató képes bizalmat ébreszteni személye iránt, kiválóan kommunikál és képes ösztönözni. Tevékenységei cselekvésre inspirálnak a helyi közösségben és a munkája, valamint a továbbképzések által kialakult csoportokban.
A Zalai Falvakért Egyesület 1990-ben alakult. Jelenleg 283 tagja van, 142 önkormányzat, 78 falugondnok – ők alkotják a falugondnoki szolgálatot, 24 jogi személy (egyesület, alapítvány, társulás iskola stb.) és 40 magánszemély.
Az Egyesület stratégiai célja immár 16 éve a kisfalvak, a kisfalvak lakóinak helyzetbe hozása a civil közösségének erősítésével, együttműködésével. Megvalósult programjainak kulcsszava a hálózatban gondolkodás. A kisfalvakban élő és dolgozó hálózati tagok, a személyes ismertség eszközét is felhasználva, hatékony segítőikké válnak a népszerűsítés, tájékoztatás, közvetítés terén. Hálózatok, melyekre támaszkodnak:
– Falugondnoki hálózat;
– KÖZTÁMHÁLÓ – Közösségi kezdeményezések szakmai segítő használata;
– Esélymenedzserek – 8 munkaerőpiacon hátrányos helyzetű nő foglalkoztatása a megye 8 pontján, feladatuk az esély-érzékeny szempontú tervezésben való együttműködés;
– Útjelző – Foglalkoztatási Információs Pont: A projekt célja a zalai aprófalvakban élő munkanélküliek foglalkoztatásának bővítése olyan információs és szolgáltató kisközpontok létrehozásával, teleház bázison, amelyek egyben munkahelyet teremtenek, ugyanakkor segítik a falvak lakóit munkaerő-piaci helyzetük javításában. A program eredményeként 12 információs pont (FIP) létesült a megyében, köztük lakóhelyemen, Becsvölgyén is.
A Foglalkoztatási Információs Pont nem csupán Becsvölgyének és a programban részt vevő többi településnek volt nagy lehetőség, hanem az ott élő közösségek mellett a munkához jutó ügyfél-tájékoztatóknak egyaránt, köztük nekem is. Pályakezdő munkanélküliként nagyon örültem a lehetőségnek, megváltozott státuszomnak.
A valós tájékoztató munkát megelőzte egy képzéssorozat, mely rengeteg segítséget nyújtott. A FIP-es lányok, anyák, nagymamák, háziasszonyok kollégákká, barátnőkké lettek, közösséggé váltunk, kölcsönösen segítjük, tájékoztatjuk egymást.
Becsvölgyén születtem, jártam óvodába, iskolába, templomba, segítettem rendezvényeken, összejöveteleken. A Zalai Falvakért Egyesület Információ – Tudás – Közösség (ITK) pályázata lehetőséget adott, hogy az addig megszerzett tudásomat, ismeretemet kamatoztathassam saját közösségemben, s ezzel az új lehetőséggel megváltozott valami. Átalakult a szerepem a közösségen belül, mely nagyobb felelősséget, tudatosságot követelt. Kaptam egy új feladatot, mely nem könnyű, de azon dolgozom, hogy segítsek azoknak, akik mernek kérni, s azoknak is, akik nem.
Információ – Tudás – Közösség
A projektet a Phare CBC 2003 program Magyarország-Ausztria Kisprojekt Alap támogatja, és a Zalai Falvakért Egyesület valósította meg.
A program célja olyan képzési és közösségfejlesztési program megvalósítása volt Zala megye aprófalvaiban, amely hozzájárul a vidéki társadalomban kialakult digitális szakadék csökkentéséhez, a kistelepülések közösségi életének jobbításához, új tartalommal történő megtöltéséhez. A program célcsoportja Zala megye 1000 fő alatti települései, azok önkormányzatai, civil szervezetei, érdeklődő lakosai.
A közösségi képzés célja, mely a program első részét jelentette, olyan helyi személyek megtalálása és képzése volt, akik a helyi civil és közösségi élet szervezői voltak eddig is, vagy ennek a programnak a segítségével válnak alkalmassá ezen önként vállalt feladatok elvégzésére. A képzés céljai, hogy a résztvevők elsajátítsák a közösségben a közösségért típusú gondolkodás alapjait, rendelkezzenek a közösségépítő feladatok megvalósítására szolgáló eszköztárral, képessé váljanak ezek sikeres alkalmazására.
A 4×1 napos képzés ideje alatt rengeteg tapasztalatot, ismeretet szereztem. Nagy élmény volt számomra, amikor láthattam, hogy egy szomszédos településen a helyi pap miként szervezi a közösség életet, hogy alakítják a falu képét különböző helyi akciók, melyek adaptálhatók. Ezen alkalmakkor kapcsolati hálónk is gyarapodott. Az egynapos burgenlandi tanulmányút során jó kezdeményezéseket láthattunk a helyszíneken, valamint lehetőség nyílt partnerségek, együttműködések kiépítésére.
Az Internet-képzés 10 zalai kistelepülésen, köztük lakóhelyemen, Becsvölgyén is, településenként 4 alkalommal, egy-egy modult feldolgozva, 5–6 fő bevonásával valósult meg.
A program helyszíne, a hely, ahol élek: Becsvölgye
Becsvölgye Göcsejben, annak gyöngyszemeként terül el Zalaegerszegtől 25 km-re. A települést 1200 körül említik először az okiratok. Az itt élt nemesi családok neve és a „szeg” szó összekapcsolása adja a települések elnevezését. Becsvölgye neve a múlt század végétől nem használatos, aminek nem mindenki örült, arra gondolva, hogy emiatt a korábbi községnevek eltűnnek. Kislengyel, Vargaszeg, Pajzsszeg, Barabásszeg, Salomfa, Vörösszeg és Kereseszeg 1943 óta tartozik együvé. A hét település közül valamennyi legalább nyolc évszázados múlttal rendelkezik. Hivatalos iratokban 1943 óta Becsvölgye szerepel, de az emberek továbbra is a régi községneveket használják (ma is láthatók a településen belül a névtáblák).
Becsvölgye térsége, határőr nemesek földjeként, elzárt terület volt a megye részeitől, a vizesároknak köszönhető védőgyűrű megvédte a népet a tatártól, majd a töröktől és a labanctól. A településnek hátránya is keletkezett az elszigeteltségből, mert kimaradt a függetlenségi és vallásszabadságért folyó harcokból, fejlődése megrekedt. 1945 után a település lakói elsősorban a mezőgazdasági munkát folytatták, a birtokokat a termelőszövetkezet vette át, az erdő állami tulajdonba került. A településen az utóbbi években jelentős fejlődés figyelhető meg. 1994-től Falugondnoki Szolgálat működik, mely nagy segítséget jelent a szociális gondozásban és étkeztetésben. Kiépült a gázvezeték hálózat, 2000. augusztus 26-án adták át a Faluházat, melyen belül működik a Teleház, a Könyvtár, itt kap helyet térségi menedzserünk, illetve a Foglalkoztatási Információs Pont. Becsvölgye önálló körjegyzőség, a Göcsej Kistérségi Társulás gesztor települése.
Megvalósítás: helyi szervező lettem
A Faluház tehát több szolgáltatásnak otthont ad, de mivel az épületben nincs elég számítógép, az informatikaképzést, melyet nagyfokú érdeklődés övezett, nem tudtuk megvalósítani.
Az ITK projekt kedvező elbírálása után hozzáfogtam a szervezéshez. Első feladatom a tájékoztatás volt, az újszerű kezdeményezés megismertetése a település lakosaival, s ebben nagy segítséget jelentett a havonta megjelenő Becsvölgyei Hírek kínálta nyilvánosság. Az újságban való hirdetés mellett figyelemfelkeltő plakátokat tettem ki a forgalmasabb helyekre. Ügyfeleimnek is felhívtam figyelmét a képzésre, annak fontosságára.
A tanfolyam sok embert vonzott, melyet a háromszoros túljelentkezés jól tükröződött. A tanfolyamon hatan vehettek részt, ezért rangsorolnom kellett, mely csöppet sem volt könnyű feladat. Az első helyen a munkanélküliek – elsősorban nők –, GYES-en, GYED-en lévő édesanyák, a középkorúak szerepeltek, illetve a jelentkezés sorrendje is egy lehetséges alternatívát jelentett.
Az oktatáson végül hat hölgy vett részt, akik a település különböző falurészeiből érkeztek estéről estére a gépek mellé. A kialakult csoport tagjai ismerték ugyan egymást, de „számítógép-virtuóz” oldalról még nem. Jó volt látni, hogyan segítik egymást a résztvevők, a szünetek „nagy” beszélgetéseit, ahonnan senki sem hiányozhatott, a folytatást latolgató nagy terveket. Személyes kapcsolataik erősödése mellett persze egyre bátrabban kezelték a számítógépet is, melyben nagy szerepe volt az oktatónak, aki türelemmel és életből vett példákkal tette könnyen érthetővé az elsajátítandó anyagot. A közös esti program közösségformáló erővel is bírt, s az összekovácsolódott csoport a képzés végén elégedetten nyilatkozott a megszerzett ismeretekről és megfogalmazta a folytatás igényét, melyen ma már együtt dolgozunk.
Mint helyi szervező, nagyon élveztem a folyamatot, nem jelentett problémát, nem esett nehezemre, hogy munkaidő után este tízig, vagy tovább, részese legyek a közösségi életnek, ami fantasztikus dolog és először fordult elő az életemben. Sokat adott ez a pár nap, a sok kedves mosoly, a beszélgetések, melyeket társaimtól kaptam a munkámért.