Hozz programot a rakpartra! Új fejezet a Jane Haining rakpart történetében

2023/4

Sokak szerint az idei nyár egyik legnépszerűbb és egyben legmenőbb kiülős helye Budapesten a Jane Haining rakpart volt. Az az érzés lengte be a Duna-partot, hogy most megint történik valami a városban, ahogy az egyik programszervező visszajelezte: “ez volt az év legjobb városalakító kezdeményezése! Nem szabad kimaradni belőle jövőre sem, és nem is fogunk” (Nelli). 

A korábban a Szabihidat is szervező Város és Folyó (Valyo) Egyesület 13 éve tűzte ki célul, hogy közelebb hozza a Dunát a városhoz és a lakóihoz. Ezért minden évben újabb projektekkel jelentkeztek az elmúlt évtizedben, olyanokkal, mint a Valyo !Part, a Valyo Kikötő, a Római szabadstrand tesztnap, Budai Alsó, Budapest Átevezés és az Árasztó-part, évről évre nagyobb területeken és hosszabb időszakra rendeznek be Duna-parti szakaszokat. A Valyo egészen kicsiben indult: legelőször egy kacsakődobó bajnokságot hirdettek meg a Jászai Mari téren, az éppen áradó Duna-parton, ám meglepő módon már erre is több mint százan jöttek el. Innentől nem volt megállás: 2011-ben kezdtek el köztéri bútorokat gyártani és elhelyezni a Duna-parton, valamint művészek bevonásával megalkották a Dunatanösvényt a Duna budapesti szakaszán, az A38 hajótól a Margitszigetig, demonstrálva, hogy mennyire nehéz lemenni a Dunához a szalagkorlátok és a hiányzó zebrák miatt. Miután részletesen megismerték és feltérképezték a fővárosi partszakaszt, arra az elhatározásra jutottak, hogy a pesti rakpartra érdemes fókuszálni. Szakmai körökben már régóta egyetértés van abban, hogy hosszú távon ennek a területnek át kell alakulnia, luxus a város életében, hogy itt autók haladnak.

Tavaly 16 szakmai és társadalmi szervezet a Fővárosi Önkormányzattal közös nyilatkozatban rögzítette, hogy hosszú távon milyennek szeretnék látni a jelenleg közlekedési korridorként használt világörökségi területet a Duna partján. Abban minden résztvevő egyetértett, hogy legyen élhetőbb, gyalogosan és kerékpárral is jobban használható a part. A terület hosszú távú átalakítása során az együttműködő szervezetek felhasználják az eddigi gépjárműforgalom-mentes rakpart megnyitás tapasztalatait is, és a további kísérleti időszakokban folyamatosan monitorozzák a város közlekedésére gyakorolt hatásokat.

Hosszas egyeztetések után alakult ki, hogy idén, a 2020 óta tavasztól őszig tartó hétvégi pesti alsó rakpart megnyitások mellett, a Jane Haining rakpart kiemelt szerepet kapjon. Az idei évben a Valyo feladata volt a Fővárosi Önkormányzattal és közmű cégeivel szoros együttműködésben, hogy a Jane Haining rakpartot életre keltse. A pesti alsó rakpart Lánchíd és az Erzsébet híd közötti szakaszán járnak turisták, átmenő autóforgalom, árufeltöltő autók, mentő- és tűzoltó autó, de helyi lakosok csak ritkán, akkor is kábeleken, ott hagyott tereptárgyakon botladozva. A korábbi forgalomszámolásokból ismert, hogy a hétvégi lezárások során a Parlament körüli szakaszt használták a legtöbben. Ezért kiemelten fontos volt, hogy a Jane Haining rakpartot ne csak megnyissák, hanem minél vonzóbbá is tegyék, olyan hellyé alakuljon, ahol érdemes és kellemes időt tölteni. Ebből forrta ki magát az a koncepció, hogy a Jane Haining rakpart Duna és az úttest közötti szakasza a teljes szezonban átalakuljon: növényekkel és padokkal rendezték be, így az autóforgalom mellett hétköznapokon is használhatóvá vált a terület, hétvégente pedig ehhez a sétányhoz kapcsolódott a már évek óta bejáratott úttest megnyitás. További újítás volt, hogy nyáron három hétre a teljes Jane Haining rakpartot a gyalogosok vették birtokukba, illetve minden forgalommentes napon megnyíltak – a II. világháború óta lezárt – 2-es villamos alatti viaduktok.

Az északi viaduktban Viadukt Terasz néven vendéglátóhely üzemelt, melynek teraszát a város életében rendhagyó módon nem csak fogyasztó vendégek élvezhették, de fogyasztás nélkül, saját itallal vagy anélkül is bárki gyönyörködhetett a panorámában. A Vigadó tér alatti viadukt közösségi térként működött, mely civil és kulturális szervezetek programjainak adott helyet.

A viaduktok megnyitása mellett és az infrastrukturális átalakításokon túl, mint a szalagkorlátok leszerelése, parkolók felszámolása, növények, párakapu, homokozó, napernyők, padok és köztéri grillezők kihelyezése, a városlakók aktív részvételével töltötték meg a teret. Bárki hozhatott programot, mindössze egy űrlapot kellett kitölteni hozzá. A Valyo közvetítőként vállalt szerepet, segítették a megvalósítást és a promóciót, de tartalommal a városlakók töltötték meg a rakpartot. Közel száz magánszemély, előadó, csoport jelentkezett. Összességében kb. 250 programot fogadott be a közösségi Viadukt, a Viadukt Terasz, a Jane Haining rakpart úttestje és a felszabadított parkolóhelyek macskakövei. A Viaduktot meghívásos alapon, közel harminc, főként társadalmi szervezet által hozott program töltötte meg ezt a különleges helyszínt, és több építészeti kiállításnak is teret adott. A Viadukt Terasz elsősorban kiállításokkal és zenei programokkal színesítette a rakparti életérzést. A rakpart úttestje és macskaköves sétánya pedig a lakosság által szervezett programokon keresztül alakult egy állandóan változó színterekkel hétvégéről hétvégére. Így állt össze a rakpart programkavalkádja júniustól októberig, a teljesség igénye nélkül: bicikliszerelő workshopokon, filmvetítéseken, kiállításokon, színházi előadásokon, ruhacserén, tánc- és jógaórákon, kerekasztal-beszélgetéseken és vegán grillezésen is részt lehetett venni, a Fekete Zaj fesztivál szervezői akusztikus koncertekkel készültek, több más DJ mellett pedig az underground legendája, DJ Palotai többször is fellépett a rakparton. A Jane Haining rakpart és a Viadukt Terasz az első Palotai szett után lett egy igazi hely, innentől lehetett érezni, hogy a RAKPART felkerült a város mentális térképére.

A szervezett programokon túl rengeteg családi és baráti rendezvénynek adott otthont a RAKPART: a kihelyezett két köztéri grillezőn hűvös idő beálltáig folyamatosan sültek a házi pácolású húsok és zöldségek.

A programokat szervezők a közösségi élményt emelték ki, hogy miért érdemes a rakpartra hozni eseményeket: “Azért, mert a közösségi összetartozást erősítjük vele a nagyvárosi életben a szabad ég alatt.” (Tamara) “Egészen változatos emberekkel találkozhat itt az ember és vonhatja őket be a programba, ami néha kihívás is, de nagyon izgalmassá is teszi a dolgot, kitekintést ad a “szokásos buborékból”. (Hernádi Anna Borbála)

A RAKPART ~2023 népszerűségét a BKK mérési eredményei is tükrözik. A júniusi nyitó hétvégén 17.000-en látogattak ki a Jane Haining rakpartra, majd az egész nyáron a hétköznapokon és a hétvégéken is átlagosan 10.000 ember töltött itt időt.

A Valyo a fővárosi önkormányzattal közösen jövőre is szeretné az idei koncepciót folytatni, a hosszú távú cél pedig az, hogy belátható időn belül teljesen megszűnjön a rakparton az autóforgalom, és egy parkként funkcionáló köztér jöjjön létre a helyén.

A RAKPART~2023 a Budapest 150 programsorozat keretében, a Fővárosi Önkormányzat, a Valyo – Város és Folyó Egyesület és a Budapest Brand együttműködésében valósult meg.

 

Szerzők:

Valyo / Balogh Kata, Bulath Janka, Lohász Cecília, Tömör Miklós