Együttműködés a tervezésben, döntéshozatalban és a megvalósításban
2005/3
Részletek a Szerzőnek a fenntartható fejlődés magyar stratégiájához készült háttértanulmányából. 2005. július, Budapest. Szerk.: Péterfi Ferenc
A részvétel/bevonás fogalmának jelentéséről
Világszerte konszenzus uralkodik abban, hogy a fenntartható fejlődés irányába történő haladás útján elengedhetetlen az érintettek1 bevonása. A „bevonás”, „társadalmi részvétel” kifejezések mind a fenntartható fejlődésről való közbeszédben, mind a tudományos publikációkban, mind a politikai retorikában gyakran fordulnak elő.
A részvétel általános meghatározása a következő: „A társadalmi részvétel a gyakorlatban általában programok, politikák kidolgozásában való közvetlen részvételi lehetőséget jelent a többféle társadalmi érdeket képviselő csoportok (érintettek) számára. Társadalmi részvételről akkor beszélhetünk, ha olyan korai fázisában van lehetősége bekapcsolódnia az állampolgároknak a közösségi döntési folyamatba, amikor még a szereplők között elképzelhető konszenzusos megoldás létrejötte.”2 A „részvétel” kifejezést ugyanakkor mára sokan használják, időnként eltérő értelemben.
A részvétel típusai, fokozatai
Az alábbiakban összefoglalom a részvétel/bevonás különböző típusait. A típusok elhelyezhetők egy olyan skálán, amely az „álságos” bevonástól a közösségi demokráciában kívánatos részvételig terjed. Így beszélhetünk akár a részvétel fokozatairól is.
Típus
|
Jellemzők
|
|
1.
|
Manipulatív részvétel | A részvétel csak látszólagos, nem demokratikus úton választott képviselőkön keresztül zajlik, akiknek ráadásul valódi hatalmuk sincs. |
2.
|
Passzív részvétel | A részvétel az jelenti, hogy az érintettekkel közlik a döntést, vagy a tájékoztatják őket a megtörtént eseményről. A megosztott információ birtokosai kizárólag a külső szakértők. |
3.
|
Részvétel konzultáción keresztül | Az érintettekkel konzultálnak, kérdésekre válaszolnak. A döntéshozatalban nincs részvétel, a szakértők nem kötelesek figyelembe venni az érintettek véleményét. |
4.
|
Részvétel anyagi ellenszolgáltatásért3 | Az érintettek valamilyen ellenszolgáltatás fejében (élelmiszer, pénz stb.) vesznek részt a folyamatban. Az érintettek érdekeltsége a projektben az ellenszolgáltatás befejeződésével megszűnik. |
5.
|
Funkcionális részvétel | A részvétel a folyamatot felügyelő intézmények számára a projektcélok elérésének eszköze. Az érintettek esetleg csoportokat alkotnak, hogy így érjék el az előre meghatározott projektcélokat. |
6.
|
Interaktív részvétel | Az érintettek részt vesznek az elemzésben. Az elemzések akciótervekhez vezetnek, kialakulnak vagy megerősödnek az elérhető erőforrások felhasználásáról határozó helyi csoportok és/vagy intézmények. Különböző tanulási módszereket alkalmaznak az eltérő álláspontok megismerése érdekében. |
7.
|
Önmozgósítás | Az érintettek a szervező intézményektől függetlenül kezdeményeznek. Az intézményekkel kapcsolatokat építenek ki (pl. pénzügyi segítséget vagy technikai tanácsot kérve), de az erőforrások felhasználásáról maguk döntenek. |
A részvétel típusai4
A Finger-Stich – Finger (2003) szerzőpáros a részvételnek olyan tipológiáját adja, amelyben a megkülönböztetés alapja a részvevők köre. A „köz” részvételéről (public participation) beszélhetünk, ha mindenki részt vehet, aki szeretne. Képviseleti részvételről (representative participation) van szó akkor, ha a döntéshozatali folyamatban néhány kiválasztott érintett-csoport képviselői vesznek részt. Végül, ha csak egy bizonyos földrajzi, érdek- vagy értékközösség tagjai közül kerülnek ki a részvevők, közösségi alapú részvételi folyamatról (community-based participation process) beszélhetünk.
A „társadalmi részvétel” fogalmának használata
Mind az angol, mind a hivatalos és jellemző magyar szóhasználatban több kifejezés is vonatkozik az érintettek döntéshozatalba való bevonására. A leggyakoribb angol kifejezések (és szó szerinti magyar fordításaik) a következők: social participation (társadalmi részvétel), public participation (a köz részvétele), stakeholder participation (az érintettek részvétele), community participation (közösségi részvétel), civil participation (civil részvétel), citizen participation (állampolgári részvétel). A nemzetközi egyezmények jellemzően a public participation változatot használják, míg a témáról szóló tudományos munkákban és a közbeszédben a fenti kifejezések mindegyike előfordul.
A magyar jogszabályok jellemzően a nyilvánosság részvétele kifejezést használják. A magyar jogrendben a nyilvánosság fogalma (a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény, valamint a környezeti hatásvizsgálatról szóló 20/2001. (II. 14.) sz. kormányrendelet alapján) tágnak mondható, valójában a „bárki” kifejezéssel azonos.5 „A véleménynyilvánítás és az aktív részvétel szempontjából viszont a nyilvánosságot a hatásvizsgálati és az egyes környezeti elemekre vonatkozó jogszabályaink általában az érintett nyilvánosságra korlátozzák. Az érintett fogalmát a Környezetvédelmi Kódexből olvashatjuk ki: ’az a személy, szervezet, amely a hatásterületen él vagy tevékenykedik’. A hatásterület pedig ugyanitt: ’az a terület vagy térrész, ahol a jogszabályban meghatározott mértékű környezetre gyakorolt hatás a környezethasználat során bekövetkezett vagy bekövetkezhet’.”6 A hazai tudományos munkákban a társadalmi részvétel, a gazdasági szférában pedig leginkább az érintettek részvétele/bevonása kifejezések honosodtak meg. A civil szervezetek egyaránt használják a közösségi részvétel, valamint az állampolgári részvétel fordulatokat. (A jelen tanulmány elkészítését megalapozó kormányhatározat egyébként társadalmi együttműködésről beszél.)
A „részvétel” és „bevonás” kifejezések szinonimájaként gyakran használják a konzultáció terminust. A részvétel e formája nem öleli fel a bevonás minden lehetséges módját. A konzultációt gyakran használják akkor, amikor információra van szükség az érintettektől, illetve amikor egy előre meghatározott cél megvalósításának érdekében kell mozgósítani az érintetteket.
A szóhasználatban megfigyelhető eltérések azonban nem hatnak a jelenség értelmezésében érezhetően alakuló konszenzusra: bármelyik fogalmat használjuk is, a kormányzat (esetleg valamely nemzetközi szervezet) és az állampolgárok (és azok szervezeteinek) döntéshozatalban való együttműködését értjük alatta.
Jegyzetek:
1 A tanulmányban a nemzetközileg elfogadott ’stakeholder’ kifejezés magyar megfelelőjeként a hazai szakirodalomban leggyakrabban használt ’érintett’ fordítást használom.
2 Bela Gy. – Pataki Gy. – Valené K. Á. (2003): Társadalmi részvétel a környezetpolitikai döntéshozatalban (döntéstámogató eszközök és értékelési eljárások alkalmazása). A Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Környezettudományi Intézetének tanulmányai, 20. szám 9. o.
3 Ez a típus leginkább a fejlődő országok térségfejlesztési projektjeiben jellemző.
4 Forrás: Pretty, 1997, 180. o. A táblázatot Bela és szerzőtársai (2003) is közlik tanulmányukban (45. o.), de ők Pretty egy korábbi művére támaszkodnak. Ez a táblázat a Jellemzők leírásában tér el a korábbi változattól.
5 Erről bővebben lásd F. Nagy és szerzőtársai (2002) kötetének vonatkozó érvelését.
6 U.o., 13. o.