Bemutatkozik egy új gyermekmozgalom a 4H Klubok Szövetsége

1993/3

A gyermekmozgalom pluralizálódása szemünk előtt lejátszódó folyamat. Bár időnként úgy érezni, lenne szándék arra, hogy valamelyiket a tucatnyi közül újra a legbefolyásosabbá kellene támogatni, azonban a realitások, a társadalom fogadókészsége s a gyerekmozgalmak mindegyikének toleráns önképe, sőt e mozgalmak egymás előtt is deklarált esélyegyenlőség-princípiuma tartósan biztosítja a sokszínűség, a választék civil gazdagságának őrzését.


A tucatnyi gyerek- és serdülőmozgalom közül a Magyarországi 4H klubok szövetsége mutatta be önálló kiadványban tevékenységét. A kiadvány tartalmas és tanulságos tanulmányai megérdemlik a figyelemfelkeltő recenziót.
A kiadvány bevezető ajánlásában Mihály Ottó, aki a Magyarországi 4H klubok szövetségének is elnöke, a hazai iskolafejlesztések, alternatív pedagógiák mozgásában helyezi el a 4H-t. ,Egész pedagógiai gondolkodásunk – hangsúlyozza – egyoldalúan városcentrikus. Magyarországon a pedagógiát az ‘urban education’ jellemzi, a falusi, a vidéki, a nem-ipari körzetek iskolázásának, az ott jelentkező képzésnek a gondjai háttérbe szorulnak.” Ezzel szemben – véli a jeles pedagógiai kutató – a 4H helye a ,pedagógiai rendszertanban” a hazai alternatívák közt alig alig képviselt ‘rural education’ körén van kijelölve.
Mi is az a 4H?
A történelmi tanulmányból megtudjuk, hogy ez a mozgalom is a ,Gyermek Évszázadának” hajnalán indult útjára, szinte egyidőben más amerikai gyerekmozgalmakkal (pioníroknak, indiánoknak becézték a városi gyerekek játékcsapatait az Újvilágban, majd a cserkészeknek a búr háborúból hazatérő tábornok ,fiait” Angliában. Mindegyik mozgalom a felnőtteket utánzó szerepjáték szabályait kínálta csellengő gyerekeknek. Hyde Bailey nem katonásdit, nem felderítősdit, nem indiánosdit játszott növendékeivel, hanem ,farmeresdit”. A 4H mozgalomtörténete második nagy eseménye már legendát teremtett és sodorta a világhír felé a mozgalmat. 1902-ben az illinoisi klub minden tagja egy-egy uncia vetőmagot ültetett el s várta a ,termesztési” eredményeket. A mozgalom ekkor már viselte háromlevelű lóherés jelvényét, rajta 3 H betűvel (head = fej, hands = kezek, heart = szív). 1911-ben írták hozzá a negyediket, az egészség (a health) jegyét, mint értékeiket teljessé tevő jelképet.
E jelek jegyében bontakozott ki a 4H nemzetközi viszonylatokban, hogy hosszú útja után finn közvetítéssel Magyarországon is létrehozza szervezeteit.
A hazai elterjedésről másik tanulmány szól. Jellegzetesnek mondható, hogy azon pedagógiai törekvések találtak esélyt a 4H-ban, melyek évtizedek óta az oktatás és termelőmunka összekapcsolásával kísérleteztek, csak éppen az iskolásgyerekek hasznos, öntevékeny gazdálkodásához alkalmas termelési viszonyokat nem találtak (legutóbb a reményteli szövetkezeti – iskolaszövetkezeti – mozgalom mállott szét alóluk).
A 4H az egyéni vállalkozók társas játéka. A klubélet keretei között autonóm személyek – ha gyerekek is – gyakorolják az érvényesüléshez szükséges szövetségkötéseket, a kölcsönös érdeklődésen és érdekeltségen alapuló tapasztalatcsere technikáját. (Nem tanulság nélküli az az információ, hogy nem egy fejlett mezőgazdaságú nyugati, északi állam valódi adókedvezményekkel, más támogatásokkal biztosít zöld utat a gazdálkodó, napjainkban egyre inkább környezetkímélő módon gazdálkodó gyerektársulásoknak, ha a 4H keretei közt működnek.)
A kiadvány végül a szervezethez csatlakozásról néhány információt nyújt át az olvasónak.
Kellemes kiállítás, kedvet teremtő információk. A fényképek a magyarországi 4H mozgalom hőskorában kitűnt Debrecen-tócoskerti iskola nevelőinek és növendékeinek tartalmas, derűs alkotó életéből vett pillanatfelvételekkel agitálnak az új mozgalom mellett.

Információ: Bényei Sándor ügyvezető elnök 4225 Debrecen-
Józsa, Gönczy Pál u. 1-3.

Alternatív általános iskolák Budapesten
Budapesten számos úgynevezett ,alternatív” pedagógiai műhely indult az elmúlt években. Fontos tudnivaló, hogy ezek az oktatási intézmények a tartalmi és szervezési munkát csak érvényes minisztériumi és önkormányzati engedély birtokában kezdhetik el. Költségvetésüket kiegészíthetik más forrásból is – az egyébként számukra is államilag garantált fejkvótán kívül. Ez jelenleg gyermekenként – az 1993. évi költségvetési törvény alapján – 41 ezer forint egy évre. Ezt az összeget azok az alapítványok és magánszemélyek igényelhetik, akik az oktatást alaptevékenységként végzik. Ehhez természetesen a kerületi önkormányzatok is hozzájárulhatnak, amennyiben adóbevételeik vagy egyéb forrásaik ezt megengedik.
A budapesti alternatív általános iskolák listája:
Waldorf Iskola 1028 Bp., Községház u. 6. A kuratórium elnöke Vekerdi Tamás, I., Mária tér 3. Tel.: 201-8847
Ökumenikus Általános Iskola 1028 Bp., Kossuth u. 17. (Máriaremete-Pesthidegkút) Igazgató: dr. Kőszeghy Tamásné.
Tel.: 176-5488
Lauder Általános Iskola (7-8. osztály) 1021 Bp., Tárogató u. 1. (volt SZOT-iskola)
Géniusz Alapítványi és Kutatócsoport Kísérleti Iskolája 1039 Bp., Kalászi u. 3. Igzagató: Gáspárné Tóth Mária, Tel.: 180-3711/69 m.
Autizmus Alapítvány és Kutatócsoport Kísérleti Iskolája 1041 Bp., Nyár u. 40-42.
Lauder Javne Közösségi Alapítványi Zsidó Iskola és Gimnázium 1062 Bp., Lendvay u.
17-19. Igazgató: Kazal János. Tel.: 131-6160, 111-6459
Amerikai Alapítványi Iskola (zsidó egész napos iskola) 1075 Bp., Wesselényi u. 44. Igazgató: dr. Hajdú Péter. Tel.: 122-2427
Oltalom Magániskola 1101 Bp., Kőbányai u.30. (1-5. évf.) Vezető: dr. Lovász Gabriella. Tel.: 138-1233
Vakok Battyány László Gyermekotthona, Római Katolikus Óvodája, Iskolája 1125 Bp., Mátyás Király u. 29. Igazgató: Fehér Anna. Tel.: 175-9323
Rogers Alapítvány Személyközpontú Iskola 1121 Bp., Fülemile u. 8. Vezető: dr. Gábor Anna. Tel.: 175-3020
Deutsche Schule (német-magyar iskola és gimnázium) 1121 Bp., Cinege u. 8/C. Igazgató: Jürgen Ambuster. Tel.: 175-4901
Csanádi Általános Iskola és Gimnázium (8+4 oszt., OTSH iskolája) 1143 Bp., Őrnagy u. 5-7. Igazgató: Sléger Oszkár
Karácsony Sándor Alapítványi Iskola 1193 Bp., Üllői u. 305. Ügyvivő: Donát István
Burattino Iskola 1211 Bp., Táncsics M. u. 27-29. Vezető: Mezei Katalin
Montessori Iskola 1215 Bp., Guszev K. u. 68-74. Vezető: Bordács Margit
Mustármag Keresztény Iskola 1039 Bp., Vziorgona u. 1.
Pál Apostol Iskola (ökumenikus) 1173 Bp., Akácvirág u. 36.
(Alapítványi Hírlevél 93/4.)