Alsómocsoládi Falugazda Szociális Szövetkezet
2009/1
Üdvözöllek Benneteket! Kárpáti Csaba vagyok és az alsómocsoládi Falugazda Szociális Szövetkezet bemutatására kaptam felkérést.
Elöljáróban a települést mutatom be. Alsómocsolád Baranya megye északi részén fekszik, 370 fő lakja, zsáktelepülés. Alsómocsoládra csak az megy, aki oda akar menni, vagy nagyon eltévedt, s ez nagyjából meg is határozza a település életét.
Ez a terület a sásdi kistérséghez tartozik, amelyik az ország egyik leghátrányosabb kistérsége, a Dél-Dunántúlon az Ormánsággal vetélkedünk ezért a nem megtisztelő címért, illetve a tengely másik végén Borsod-Abaúj-Zemplén megye és Szabolcs-Szatmár megye az, amelyik beleszólhat még ebbe a „versenybe”.
Alsómocsolád körjegyzőségi központ. Később talán kiderül, hogy hogyan lehet egy 370 fős település körjegyzőségi központ. 5 település tartozik hozzá, az egyik például Gerényes, ahol 400 fő körüli a lakosok száma, s közel 70% az aktív korú nem-foglalkoztatottak aránya, a lakosság fele roma származású. A település „önhikire” jogosult, azaz az önhibáján kívül hátrányos helyzetű települések kiegészítő támogatását veheti igénybe. Ez azt jelenti, hogy a költségvetése a béka feneke alatt van.
Alsómocsolád elöregedő település, s mégis, az az érdekessége, hogy a 370 lakosával szemben közel 400 munkahelye van. Gyakori a befelé történő ingázás, a közeli városokból vonjuk el a munkaerőt (nevetés). A településen található a Pick Rt. legnagyobb üzeme, egy nagy téglagyár, gabonatárolók, hatalmas sertéstelep. Elméletileg tehát nem is beszélhetnénk munkanélküliségről Alsómocsoládon, de sajnos mégis van, s hogy miért, azt az itt ülők bizonyára jobban meg tudnák magyarázni, mint én, a köztisztviselő.
Konferenciánk címe a közösségi munkahelyteremtés. A közösségi munkahelyteremtés, a közösségi munka Magyarországon az önkormányzati apparátusokban egészen más fogalmat takar, mint amit a közösségfejlesztőkön keresztül sikerült megismernem. A közösségi munka ebben a közegben a közmunkaprogramot jelenti, a közcélú, közhasznú munkavégzést, de van még büntetőjogi vonatkozása is: amikor valakit közérdekű munkavégzésre köteleznek, sőt, közérdekű-közcélú munkavégzésről is beszélhet – egész széles spektruma van tehát a hasonló fogalmaknak, ha a közösségi munkát a közösségi és a munka szavakból vezetjük le.
A szociális szövetkezet azonban egy egészen más aspektusát jelenti a közösségi munkahelyteremtésnek. Egyrészt közösségfejlesztést, másrészt munkahelyteremtést, gazdaságfejlesztést, vállalkozásfejlesztést jelent.
Alsómocsoládon – bár kicsiny település – 7 bejegyzett és 5 informális civil szervezet működik, tehát elmondható, hogy közösségfejlesztés terén egészen jól áll az önkormányzat, illetve a település. A munkahelyteremtés terén sem állunk rosszul, hiszen nagy cégek telepedtek be még a múlt rendszerben Alsómocsoládra, s hol virágoznak, hol kevésbé, attól függően, hogy az adott ágazat, mezőgazdaság, élelmiszeripar, építőipar, éppen felmenőben vagy leszállóban van. Az önkormányzat tőlük függetlenül is kíván a gazdaságfejlesztés, vállalkozásfejlesztés területén mozogni, hol sikeresen, hol nagyon sikeresen, hol meg katasztrofális módon. Néhány példát mondanék!
Az önkormányzat kovászként részt vett egy akkor új típusú szövetkezetnek nevezett, még a 2006-os szövetkezeti törvény előtt hatályban lévő törvény alapján szerveződött ún. TÉSz-ben, vagyis termelési és értékesítési szövetkezetben. 30 gazdát tömörítő szövetkezetet grundolt össze az önkormányzat és a mögötte lévő kis csapat, majd amikor a szövetkezet életképesen kezdett működni – és működik a mai napig is –, az önkormányzat szépen kihátrált a tőkéjével és humán erőforrásával a szövetkezetből, mert nem volt rá tovább szükség, létrejött és megerősödött egy új vállalkozás.
Ugyancsak vállalkozásfejlesztési célból hozott létre az önkormányzat egy nonprofit kft-t. Ennek volt egy csúfos ágazata, az építőipar, majdnem belebukott az egész vállalkozás, de azért sikerült kimászni a bajból.
Belevágtunk szeszfőzdébe is, egy lepukkant pálinkafőzőt vásárolt meg a kht, felújította, piacot teremtett a pálinkának, s amikor már prosperált az üzem, akkor kiadta egy vállalkozónak – azóta is vállalkozásban működik.
Működtetünk erdei iskolát 40 fős szálláshellyel, de van konferenciaközpontunk is apartmanokkal és teleházunk is.
Van egy félsikeres vállalkozása is az önkormányzatnak. A település mellett mintegy 60 hektáron halastavak húzódnak, közvetlenül a belterület határában. Nagyon szép látvány. Kb. 30 helyi tulajdonosa van ezeknek a halastavaknak. Tavaly lejárt a bérleti szerződés és úgy gondolta az önkormányzat, hogy a halászati ágazaton kívül turisztikai célra is érdemes lenne hasznosítani a tavakat. Meggyőztük ezért a gazdákat, hogy amikor a termőföld bérbeadásáról szóló eljárást megindítják, akkor vegyék bele a szerződésbe a turisztikai tevékenységeket is, mint például horgásztatás, csónakáztatás, a halastó körbejárása. Az önkormányzat elég magas bérleti díjjal pályázott, a vállalkozó pedig sírt-rítt, de ráígért erre a díjra. A termőföld bérbeadásának, ill. vásárlásának megvannak az eljárási szabályai, így a vállalkozóé lett a biznisz. Csónakáztat, horgásztat és lehetővé teszi a halastó körbejárását.
Ma Magyarországon az önkormányzatoknak egyébként nem feladata a munkahelyteremtés, a gazdálkodásfejlesztés, nincsenek is felkészülve rá! Arra föl vannak készülve, hogy saját siralmas helyzetüknek minden fórumon hangot adjanak, de amikor valamit tenni kellene, pl. a szociális szövetkezet generálását, akkor megáll a tudomány! Azok a szociális szövetkezetek alakultak meg, ahol vagy valami belső spiritusz van, mint a srácoknál (a konferencián bemutatkozott, a kunszentmiklósi kistérségi közösségi tévére alakult szövetkezet. – A szerk.), vagy pedig valaki fölpiszkálta a munkanélkülieket és segíti a megalakulást – az önkormányzat például. Bemutattam, hogy nem ez az első kísérleti program, amibe a mi önkormányzatunk belefogott. Az önkormányzatnak, a polgármesternek és munkatársainak a jó gazda gondosságával kell ügyelnie a településére, a kistérségére, a választókörzetére, nem a saját pozíciója védelmével kell foglalkoznia!
Még egy pár gondolat az előzményekről! Miért gondoltunk ennek a szövetkezetnek a létrehozására, amely egy picikét másként alakult, mint az elmúlt másfél napban hallott példák? Az alulról jövő kezdeményezés kevésbé jellemző az Alsómocsoládi Falugazda Szociális Szövetkezetre, inkább felülről jövő kezdeményezésről van szó, amit – mai szóval – társadalmasítottunk, s amit magukévá tettek azok a személyek, akik a szövetkezetbe bekerültek.
Mégis, mire van igény? Igyekszünk kutatni a lakossági véleményeket. A Pécsi Tudományegyetem jogászhallgatóinak vagyunk terephelyszíne, és a Corvinus Egyetemnek. Saját magunk szociális térképet készítettünk, ill. a KSH és a Munkaügyi Központ adatai alapján a körjegyzőség mindig megpróbálja belőni az irányt: melyek lehetnek a közösségfejlesztésnek és a vállalkozásfejlesztésnek a távlati és közvetlen lépései? Ennek az a következménye, hogy ha kérdőíves diákok megjelennek Alsómocsoládon és a körjegyzőség többi településén, akkor mindenki hanyatt-homlok menekül be a házába, mert agyonkutatottak ezek a települések. Amikor a tanár urak kitalálják az irodájukban, hogy mit szeretnének hallani, akkor igen velős kérdőívet tudnak összeállítani, ami nem csak a diákokat ejti kétségbe, hanem az interjúalanyokat is (nevetés). Nem akarom őket bántani, de falusi ember vagyok, s amikor megkérdezik, hogy „ismer-e a környéken munkahelyet?”, akkor nyilván mindenki beikszeli, mert ismer. Amikor rákérdezünk, hogy milyen munkahelyeket ismer, akkor nagyon sok a kitöltetlenül maradt kérdőív. De azért a véleményeket nyilván le tudják vonni a kérdőívek feldolgozásakor.
Mi hívta tehát életre ezt az Alsómocsoládi Falugazda Szociális Szövetkezetet? Több minden, meg semmi sem. Ha végiggondoljuk, hogy van-e piaci igény erre, vagy szükséges-e még munkahelyet teremteni, vagy kell-e még közösséget fejleszteni, vagy szabad-e még kísérletezni ezzel az agyongyötört lakossággal, akkor azt kell mondanom, hogy valamennyi kérdésben benne rejlik az „igen” válasz – kell kísérletezni stb., habár már minden csecsemőre és nyugdíjasra jut munkahely és a munkahelyek többsége nem túl kvalifikált munkaerőt igényel. A hűtőházban a szalámit töltögetni nem igényel különösebb szaktudást vagy rátanulást. Mégis belevágtunk.
Milyen tevékenységeket jelöltünk meg és kívánunk végezni? Két célcsoportot jelöltünk meg, az egyik az önkormányzat és intézményei, a másik pedig a lakosság, illetve a vállalkozások. A konkrét tevékenységek: takarítás, mosás, parkgondozás, közterület karbantartás, a háztáji gazdaságok megművelése. Ezek a fő tevékenységek, amelyek jövedelmet szereznek a szövetkezetnek. Beírtunk azért olyan tevékenységeket is, amelyek nem szereznek jövedelmet, de mégiscsak illenek egy szociális szövetkezet profiljába, s amelyek inkább viszik a pénzt, mint hozzák, de ezek a költségvetésünk töredék részét jelentik. Inkább vállalkozásról, mint szociális szövetkezetről van tehát szó. Ezek a pályázatírás, a közösségfejlesztés, a mentálhigiénés tanácsadás és a kulturális tevékenységek: színházlátogatás, történelmi emlékhelyek vagy a tropikárium megtekintése, de személyiségfejlesztési tréning is belefér a Balaton partján, főidényben (nevetés).
Az önkormányzattal előszerződést kötöttünk, szándéknyilatkozataink vannak, üzleti tervünk, minden ki van dolgozva az előírásoknak megfelelően. Maga a vállalkozás talán enélkül a pályázat nélkül is működhetne.
A szövetkezet 7 főből állt, októberben alakultunk meg, a cégbírósági eljárás folyamatban van. A szerződést aláírtuk és várjuk, hogy mikor jön vissza az OFA-tól, mert addig nem tudunk elmenni a közjegyzőhöz, ami a támogatás lehívásának a feltétele. Nyertünk a pályázaton 20 millió 400 ezer feletti összeget.
Azért már dolgozunk, s a kistérség 5 településén elindítottuk a szociális földprogramot. A bolgár kollégától sokat tanultam, most már tudom, hogy mit nem szabad csinálni és mit célszerű figyelembe venni. Mi is egy integrátori tevékenységben gondolkodunk: sertést, csirkét, fűszerpaprikát fogunk termesztetni. Foglalkozunk projektek generálásával is. Egyelőre Alsómocsoládon alakítottuk meg a szociális szövetkezetet, de később a másik 4 településen is szeretnénk. Amennyiben a helyi lakosoknak sikerül jó, szerintük megvalósítható projektötletekkel előállniuk, akkor nyilvánvalóan beszállunk a pályázat elkészítésébe, a szövetkezet megalakításába.
Ha ez a szövetkezet valamikor önállóan tud működni, akkor szeretnénk belőle kivonulni. Azt azért nehezen tudom elképzelni, hogy ma Magyarországon 7 tartós munkanélküli összeáll mindenféle tőke nélkül, van üzleti terve és a piacon versenyképes szervezetként hosszú távon jelen lesz! Ez számomra és a kollégáim számára hihetetlen. Ez csak úgy működhet, hogy valaki még mögöttük áll. Nyilván erre gondolt az OFA is, amikor kiépítette a mentor-hálózatot, de ez a hálózat valahogy még nem teljesíti a funkcióját. Személy szerint én szeretnék kivonulni a szövetkezetből, amikor azt látom, hogy már megoldja a tartós munkanélküliek foglalkoztatását.
Nagyon szívesen rendelkezésére állok mindenkinek, aki tapasztalatainkra kíváncsi!
Köszönöm szépen a figyelmet!