A KÖZÖSSÉGI MUNKA SZEREPE A KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLTATÁSOKBAN
2008/3
Kedves Olvasó!
Vissza-visszatérő témája lapunknak a közösségfejlesztés, közösségi munka sztenderdjeinek, vagyis a szakma alapvető előírásainak meghatározása, melynek most – fontossága miatt – nagy figyelmet szentelünk. A Közösségfejlesztők Egyesülete és az általa működtetet-koordinált Közösségi kezdeményezéseket támogató szakmai hálózat 2005 óta időnként újra és újra foglalkozik ezzel a témával – lásd pl. a Parola 2005/1. számában az Alapelvek, kompetenciák, indikátorok c. összefoglalót, vagy az ezt követő lapszámokat (2005/3-4., 2006/4.)! 2006-ban a Nemzeti Család és Szociálpolitikai Intézet kezdeményezte a szociális szolgáltatások, köztük a közösségi munka sztenderdjeinek munkacsoportokban történő kidolgozását. A KÖZ nevet viselő 4 fős munkacsoport feladata a közösségi munka sztenderdjeinek kidolgozása volt a szociális munka vonatkozásában. E munkát végül számunk két szerzője végezte el, melyet e számban teljes terjedelmében közzéteszünk. (A szerk.)
Hallgató Éva – Vercseg Ilona
A KÖZÖSSÉGI MUNKA SZEREPE
A KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLTATÁSOKBAN
Irányelv
1. Bevezetés
1.1 A közösségi munka szükségességének indoklása
Az individuumra építő társadalomban az állampolgári gondolkodás és viselkedés mozgatórugója az egyéni érdek, melynek érvényesítése a verseny kiéleződéséhez,
a kommunikáció leszűküléséhez, a szolidaritás érzésének csökkenéséhez, széthúzáshoz és elkülönüléshez vezet. A közösségi alapú társadalomban az egyéni mellett a köz érdeke is fontos szerepet kap. A közjóért folytatott, lokális társadalmi csoportokban zajló közösségi cselekvés – a közösség tagjainak rendszeres kommunikációján, részvételén és az ezek nyomán kialakuló szolidaritáson keresztül – a részvételi demokrácia fő megnyilvánulási formája. A közösségek mellőzésének társadalmi kockázata, hogy még több elnyomott és perifériára szorult ember idegenedik el a társadalomtól.
Ami a magyar társadalom átstrukturálódási folyamatait illeti, a szociális munka szempontjából az alábbi főbb trendeket tekinthetjük kihívásnak:
– a szegénység tömegessé és tartóssá válása;
– a társadalmi kirekesztés megjelenése;
– a munkanélküli létforma megjelenése;
– a társadalmi részvétel, a társadalmi önszerveződés és együttműködés alacsony szintje, következésképp a közösségi megnyilvánulások kezdeti foka;
– a rendszerváltással együtt járó kultúraváltás, a korábban felhalmozott társadalmi és szakmai tudások leértékelődése, a korszerű tudás megszerzésének szociális korlátozottsága, a döntési, az anyagi, a támogatási és az intézményrendszeri hiányosságok, melyek a lemaradók hátrányainak halmozódásához vezetnek;
– a gyengén vagy egyáltalán nem működő társadalmi szolidaritás, a negatív történelmi tapasztalatokat felerősítő populizmus;
– az érdekérvényesítés és -képviselet alacsony szintje, következésképp a döntéshozók kényelmes helyzete;
– a szociális munkában szinte egyeduralkodó esetkezelés, a közösségi lehetőségek kiaknázatlansága;
– a megelőzés közösségi útjainak kihasználatlansága.
A kihívások és negatív jelenségek mérséklésére a szociális szakma – a maga lehetőségein belül – természetesen keresi a lehetőségeket.
A közösségi munka a kezdeményezésre helyezi a hangsúlyt, ezáltal felkeres és a közösségi cselekvésbe von olyanokat is, akik maguktól nem igényelnének semmiféle együttműködést, s ennek oka lehet a hátrányos helyzet, kirekesztettség vagy/és önbizalomhiány stb. A közösségi munka olyan társadalmi problémák kezelésére is alkalmas, amelyeket egyedi esetekként nem lehet, vagy nem eléggé hatékonyan lehet kezelni.
1.2 A közösségi munka fogalma
A közösségi munka egy olyan, a társadalmi integrációt elősegítő tevékenység, amely hatékonyan képes fokozni a társadalom kezdeményező- és cselekvőképességét, segíteni a szociális intézményrendszer átalakulási és újraalakulási folyamatait, összehozni a társadalom különböző szereplőit és partnerségi kapcsolatokat kiépíteni térségi és társadalmi szinten, és képes fokozni a társadalom demokratikus önszerveződését
A közösségi munka kettős társadalmi funkcióval bír. Egyfelől a szükségletet szenvedő emberekre, másfelől a reformokra irányul, a döntéshozás, a jogalkotás befolyásolására, s az alkalmazkodás mellett vagy helyett a változásra fekteti a hangsúlyt, melyet az érdekeiket megfogalmazó és azokat a társadalmi nyilvánosságban artikuláló közösségek erejével kíván elérni.
1.2.1 A közösségi munka önálló szakmaspecifikumokkal rendelkező szaktevékenység
– preventív jellegű;
– képes fokozni a közösségek megtartó erejét;
– képes erősíteni és gyakorlattá szervezni az emberek közötti szolidaritást.
Alkalmas a közösségi munka továbbá arra, hogy a helyi közösségek azonosítsák saját társadalmi szükségleteiket és megszervezzék új intézményeiket – önsegítő csoportok, érdek- és nyomásgyakorló csoportok, a civil társadalom új intézményei stb.
A közösségi munka hozzásegíti a kirekesztett, marginalizált, alacsony érdekérvényesítő társadalmi csoportokat ahhoz, hogy érdekeiket felismerjék, megfogalmazzák és konfrontálják az érdekeik érvényesítését gátló társadalmi intézményekkel, csoportokkal.
1.3 A közösségi munka alapelvei, céljai
1.3.1 Alapelvek
Társadalmi igazságosság
– Az emberek képessé tétele arra, hogy érvényt szerezzenek emberi jogaiknak, kielégítsék szükségleteiket, és nagyobb beleszólásuk legyen az életüket befolyásoló döntéshozatali folyamatokban.
Közösség/civil társadalom
– Az emberek képessé tétele arra, hogy kötődéseiket (közösséghez tartozásukat) fokozzák és választási lehetőségeiket (civil társadalom) megismerjék és megragadják.
Részvétel
– Az emberek demokratikus bevonásának elősegítése az életüket befolyásoló kérdések megoldásába a teljes állampolgáriság, az autonómia és a közösen gyakorolt hatalom, valamint a készségek, tudás és tapasztalat alapján.
Egyenlőség
– Az olyan egyéni megnyilvánulások, illetve intézményi és társadalmi gyakorlatok megkérdőjelezése, melyek diszkriminálják és marginalizálják az embereket.
Tanulás
– Az olyan készségek, tudás és szakértelem elismerése, mellyel az emberek hozzájárulnak a társadalmi, gazdasági, politikai és környezetvédelmi problémák megoldásához, illetve melyeket e folyamat során sajátítanak el.
Együttműködés
– Közös munka a megfelelő tevékenységek meghatározásában és végrehajtásában, a különböző kultúrák és hozzájárulások kölcsönös tisztelete alapján.
Szolidaritás
– Közös cselekvés a társadalom kohéziós ereje fokozása érdekében.
1.3.2 A közösségi munka célja
A közösségi munka célja oly módon erősíteni civil társadalmat, hogy a közösségi cselekvést és a közösségi perspektívákat helyezze előtérbe a társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi irányelvek kialakítása során. A közösségi munka a helyi közösségek képessé tételére törekszik, beleértve a földrajzilag meghatározott, a közös érdekek vagy azonos identitás, illetve a konkrét témák és kezdeményezések alapján szerveződő közösségeket is. A közösségi munka a közösségi csoportokon, szervezeteken és hálózatokon keresztül fejleszti az emberek képességét arra, hogy aktív tagjai legyenek a társadalomnak, valamint felkészíti az intézményeket és az állami, magán és nem kormányzati szervezeteket arra, hogy párbeszédet alakítsanak ki a lakossággal az őket érintő változások közös meghatározásában és végrehajtásában. A közösségi munka kulcsfontosságú támogatója az aktív és demokratikus társadalmi részvételnek, támogatja a hátrányos helyzetű és kiszolgáltatott helyzetben lévő közösségek autonóm véleménynyilvánítását. Olyan értékrend és alapelvek mentén határozza meg önmagát, mint az emberi jogok, a társadalmi bevonás, az egyenlőség és a sokszínűség elfogadása, amelyeket meghatározott eszköz- és ismeretrendszeren keresztül érvényesít.
2. Nemzetközi tapasztalatok, trendek
A nemzetközi környezetben tapasztalható trendek nálunk is egyre inkább érvényesülnek, köszönhetően a globális kommunikációs rendszereknek, valamint a közép-európai új társadalmak immár a nyugatiakéhoz hasonló működési logikájának köszönhetően, s e hatásokat – az új struktúrák kiépítése és finanszírozása tekintetében, de társadalom-lélektanilag is – még felerősíti az EU-csatlakozás folyamata.
Néhány, a közösségi munka szempontjából talán legfontosabbnak ítélt nemzetközi trend:
– A globalitás és lokalitás trendje. A globalitás szakmánk szempontjából a világon nagyjából mindenütt érvényesülő problémák megoldási kísérleteinek szintje – környezettel kapcsolatos kérdések, béke, migráció, szegénység, emberi jogok, demokrácia stb. A lokalitás a helyi problémák keletkezésének és – optimális esetben – azok megoldásának szintje. A jó helyi megoldások gazdasági kiegyensúlyozottságot, nyitott társadalmat, valamint globális és lokális méretekben történő gondolkodást, tájékozódást, kommunikációt feltételeznek.
– A „jó társadalom” keresésének trendje, szoros összefüggésben a „fenntartható fejlődés” posztmodern fejlesztési koncepciójával, amelynek lényege az emberi és természeti erőforrások kizsákmányolásának megakadályozása, és egy mind társadalmilag (szociálisan), mind ökológiailag, mind politikailag fenntartható fejlődés kialakítása. A „jó társadalom” a nyitott, demokratikus, toleráns társadalom.
– Az emberek saját ügyeikben történő részvételének fokozására tett erőfeszítések – melyet Nyugaton a jóléti államok és a demokrácia válsága jelenségköreivel szokás indokolni, Közép Európában pedig az új demokráciák kiépítésének történelmi lehetőségével.
– A gyűlölet, a kirekesztés, társadalmi egyenlőtlenségek, a szegénység felszámolására tett erőfeszítések.
– A konfliktusok megoldásáért, illetve a kezelhetőségéért folyó küzdelem.
– Az együttműködés, az összefogás szükségességének trendje, mely nélkül jó probléma-feltáró és -megoldó folyamatok nem valósulhatnak meg.
3. Lehetséges módszerek, eljárások, megoldási módok
A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények.
3.1 Az önsegítő és önszervező helyi (szomszédsági, települési, kistérségi és regionális) cselekvés, a demokratikus részvétel fontosságának és lehetőségeinek felismertetése a helyi társadalom szervezett szereplői és a lakosság körében
3.1.1 A helyi megbízatás elnyerése
– a munka megkezdéséhez szükséges helyi kapcsolatok kialakítása,
– a főbb helyi partnerek felkutatása, megkeresése,
– szerződéskötés a megbízóval.
3.1.2 A települések feltárására vonatkozó ismeretek alkalmazásával a lokalitás főbb jellemzőinek megismerése a nélkülözhetetlen történeti, szociológiai és statisztikai források kiválasztása, elemzése és értékelése révén, mégpedig közösségi módon.
3.1.3 A közösségi munkási szerep helyi elfogadtatását elősegítő kommunikációs módszerek és technikák alkalmazásával a közösségi munkás működéséhez szükséges bizalom elnyerése.
3.2 Közösségi munkás kezdeményezése, a helyi lakosság aktivizálása a helyi cselekvésre
3.2.1 A lokalitás jellemzőire vonatkozó ismeretek birtokában, a közösségi munka kapcsolatteremtési, interjúkészítési technikáinak alkalmazásával
– a helyi lakosság és a helyi társadalom szervezett szereplőinek „megszólítása” (kezdeményezés), külön figyelemmel a hátrányos helyzetű csoportokra,
– a kezdeményezés átadása az azt továbbvivő helyi kezdeményezőknek,
– a helyi kezdeményezők első szervezett köre(i)nek kialakítása.
3.2.2 Az adekvát módszertani ismeretek – közösségi beszélgetések és a széles körű bevonást biztosító aktivizáló módszerek (jövőműhely, közösségi felmérés), a helyi nyilvánosság fejlesztését szolgáló módszerek (helyi lapok, közösségi rádió és televízió, közösségi fórumok) alkalmazásával, az aktívvá vált helyi emberek szervezésével a helyi kezdeményezők szélesebb körének kialakítása.
3.2.3 A pozitív megerősítés, az önbizalom- és motivációépítés érdekében, a másutt már sikerrel alkalmazott bel- és külföldi helyi megoldások (programok, projektek) ismeretének birtokában tanulmányutak, cserék szervezése az érdeklődő helyi szereplők számára.
3.3 Szakmai segítségnyújtás a kibontakozó helyi cselekvéshez
3.3.1 Új helyi szolgáltatások, közösségi vállalkozások (nonprofit információs irodák, közösségi központok, tanácsadó szolgálatok) létrehozása szervezéssel, képzéssel, tanácsadással, új helyi munkahelyek létesítése.
3.3.2 Az információszerzés, -gyűjtés, -feldolgozás, -tárolás és az információ többirányú kommunikálásának módszereit és technikáit alkalmazva, információk nyújtása és a hozzáférés lehetőségeinek feltárása, részvétel a helyi közösségi csoportok saját információs rendszerének kialakításában.
3.3.3 A lokalitásról szerzett ismeretek birtokában, valamint a menedzsmentben használatos tervezés, projektkészítés és adományszervezés-forrásteremtés technikái, a felnőttek hatékony tanítási módszereinek alkalmazásával képzések szervezése, melynek során a közösségi munkás
– katalizálja a helyi közösségi csoportokat saját környezetük viszonyrendszerének feltárásában, helyi szerepük, céljaik és szervezeti kereteik kialakításában,
– folyamatos bátorítással, információk közvetítésével, kapcsolatszervezéssel, tanácsadással és további speciális képzésekkel segít a helyi közösségi csoportoknak saját cselekvési programjaik és projektjeik kidolgozásában és megvalósításában.
3.4 Az önszerveződéssel kialakult közösségi csoportok együttműködésének fejlesztése a nem kormányzati szektoron belül és a három szektor között
3.4.1 A civil társadalom eszméje, a nonprofit szektor jellemzői, a demokratikus társadalom három szektorának társadalmi funkciói, a cselekvő állampolgáriságot kifejező civil cselekvési technikák, a hatékony felnőttképzés módszereit alkalmazva
– a kapcsolatok szervezése az adott lokalitásban működő közösségi csoportok között,
– a civilek társadalmi szerepvállalásának, az együttes fellépés és együttműködés fontosságának és lehetőségeinek tudatosítása közösségi beszélgetéseken és közös képzéseken, együttes cselekvési program kifejlesztésén keresztül.
3.4.2 A nyilvánosságfejlesztő módszerek alkalmazásával és átadásával a megalakult közösségi csoportok folyamatos segítése a helyi nyilvánosság szervezése és fejlesztése terén; helyi akciók, konferenciák, műhelymunkák, fórumok folyamatos szervezésével az önszervező cselekvésnek a helyi közéleti figyelem középpontjában tartása.
3.4.3. A hátrányos helyzetűek iránti közösségi munkási elkötelezettséget szem előtt tartva annak elősegítése, hogy a hátrányos helyzettel kapcsolatos tapasztalataikat az érintettek rendszeresen bemutathassák a helyi nyilvánosságban.
3.5 Érdekképviselet segítése
3.5.1 Folyamatos bátorítással, szükség esetén képzésekkel képessé tenni az érdekképviseleti feladatok ellátását.
3.6 Részvétel a helyi fejlesztési tervek és stratégiák elkészítésében, érvényesítve a helyi cselekvéshez nélkülözhetetlen humán infrastruktúra (ki)fejlesztése fontosságának szempontját.
3.6.1 A térségi és regionális fejlesztésre, a tervezésre és a menedzsmentre vonatkozó ismereteket integrálva, valamint az adott lokalitásban megszerzett ismeretek és kapcsolati tőke segítségével.
3.6.1.1 Részvétel a lokalitás fejlesztési terveinek és stratégiáinak kimunkálásában.
3.6.1.2 A helyi humán infrastruktúra hiányosságait mérsékelő fejlesztések beépítése a tervezési munkába.
Ilyenek lehetnek:
– a helyi közösségi munkások, közösségi munkások kiképzése, alkalmazása, illetve foglalkoztatása, hálózattá szervezése a (kis)térségben,
– az új humán szolgáltatások (ki)fejlesztése és integrációja kistérségi szinten (nonprofit információs irodák, közösségi központok, tanácsadó szolgálatok) támogatott felnőttképzések beindításában való közreműködés,
– a hátrányos helyzetűekkel kapcsolatos oktatási és nevelési programok támogatása,
– a tanulási motivációt kifejlesztő programok indítása (a helyi oktatási-művelődési intézmények és a helyi hátrányos helyzetű, az iskolából korán kimaradt lakosok közötti kapcsolat kifejlesztése, szülő-gyerek tanulási programok indítása, a funkcionális analfabéták programjai stb.).
4. Az alkalmazás lehetőségei, személyi feltételei
4.1 Az alkalmazás lehetőségei
4.1.1 Közösségi munkásokat mindhárom szektor alkalmazhat.
– A kormányzati szektor a közigazgatásban (önkormányzatok), illetve szakosodott intézményei (művelődési, oktatási, szociális, foglalkoztatási, tervező-kutató, településfejlesztő stb.) bármelyikében alkalmazhat közösségi munkásokat az önsegítés és önszerveződés, a részvételi demokrácia fejlesztése és a lakossággal történő együttműködés érdekében.
– A nem kormányzati szektor akár saját szervezetei működtetéséhez – egyesületek, alapítványok, közhasznú társaságok –, akár az e szervezetek által megvalósítandó programokban és projektekben is alkalmazhat közösségi munkásokat.
– Az üzleti szektor képzéssel, művelődéssel, szociális jellegű szolgáltatások szervezésével, településfejlesztéssel, felméréssel-elemzéssel stb. foglalkozó cégei is fokozhatják hatékonyságukat közösségi munkások munkába állításával.
4.2 Szakmai feltételek – szerepek és feladatok
4.2.1 A közösségi munkás szerepei
A közösségi munkás a tevékenység kezdeményezője:
– helyzetvizsgálat – elemzés;
– gondoskodás olyan szolgáltatásokról (pl. játszótér, tanácsadó központ), amelyek a lakossággal való kapcsolat alapját képezik;
– agitáció (nem feltétlenül harcos értelemben), ennek a szerepnek a révén lehet összehozni az embereket, hogy megvitassák a közös cselekvés lehetőségeit.
A tevékenység segítője:
– szolgáltató szerep (pl. közösségi központ vezetése);
– tanácsadás és információnyújtás;
– a csoport önértelmezésének segítése, képessé tétele arra, hogy jó úton haladjon és kerülje a belső viszályokat és hiányosságokat;
– közvetítés (a csoport és a hivatalos testületek vagy más közösségi csoportok között).
4.2.2 A közösségi munkás feladatai
Kapcsolatokat szervez | Ösztönzi a lokális civil részvételt | Szakmailag támogatja a helyi cselekvést |
Azonosítja a potenciális partnereket | Biztosítja a lakossági, civil és intézményi részvétel lehetőségeit | Tanulmányutat, tapasztalatcserét ajánl, szervez |
Felkeresi a potenciális partnereket | Biztosítja a lakossági, civil és intézményi részvétel lehetőségeit | Információkat közvetít |
Bizalmat épít személye, szándékai iránt | Bátorítja a helyi cselekvési szándékokat | Segíti a helyi nyilvánosság működését |
Beszélgetés(ek)re hívja az érdeklődőket | Bátorítja a civil társadalmi kezdeményezéseket | Szakmai műhelybeszélgetéseket szervez |
Nyilvánosságra hozza a közös szándékokat | Megszervezi a kezdeményezők első körét | Tájékozódik a pályázati lehetőségekről |
On-line rendszert, kapcsolatokat épít | Biztosítja a folyamatos, kölcsönös kommunikációt a helyi szereplők között | Adekvát továbbképzéseket, szakmai képzéseket ajánl, kínál és szervez |
Kiválasztja és használja a munkájához (számítógépes konfiguráció, nyomtató, szkenner) | Bevonja a településfejlesztési koncepciók megalkotásának folyamatába a helyi közösségeket. | Nyomon követi az EU támogatási rendszerének változásait |
Korszerű adathordozókat használ | Létrehozza a helyi közösségek számára fontos információs adatbázisokat | Ismeri és továbbadja a hazai forrásteremtési lehetőségeket |
Adatbázisokat, szövegfájlokat készít és használ | Közreműködik a lakossági, közösségi kezdeményezések rögzítésében, a formális előterjesztések készítésében | |
Él a tömegkommunikáció eszközeivel | Dokumentálja a közösségi munkát |
4.2.3 Az alkalmazás szakmai feltételei – ismeretek, készségek
Helyi társadalom, településközösség – definíció | A közösségi identitás jelképeinek alkotó használata |
Helyi hatalom definíció, az önkormányzatiság elve | Kapcsolatszervező készség |
Magyar önkormányzati rendszer | Köznyelvi beszédkészség |
Önkormányzatok működésének társadalmi feltételei, gazdasági alapja | Szakmai nyelvű beszédkészség |
Jogi előírások | Prezentáció készítés |
Szektorok közötti együttműködés változatai, a haszonáramlás irányai | Jogszabály alkalmazás |
Szektorok közötti együttműködés statútumai | Tárgyalási készség |
Ágazatok a közszolgáltatásban és szektorok a közszolgáltatásban | Közvetítői készség |
Szektorközi kapcsolatszervező munka lépéseinek ismerete | Szószólói készség |
Társadalmi egyeztetés lépéseinek ismerete | Előadói készség |
Informatikai, technikai ismeretek | Kommunikációs készség |
Kommunikációs ismeretek | Kezdeményező készség |
A közösségszervezés alapvetése | Meghallgatni tudás készsége |
A kezdeményezés módozatainak ismerete | Információgyűjtés |
A szakmai segítés módozatainak ismerete | Dokumentálás |
Interjú készítése | |
Közösségi beszélgetések, ülések, tárgyalások levezetése | |
Az aktivizáló módszerek alkalmazása | |
Az együttműködés szervezése | |
A lokális kapcsoltrendszer bővítése | |
A nyilvánosság szervezése | |
Csoportok szervezése | |
Információk gyűjtése és továbbadása | |
Civil cselekvési technikák | |
Konfliktuskezelés | |
Érdekegyeztetés |
4.2.4 Az alkalmazás szakmai feltételei – kompetenciák
Adottságok | Társas kompetencia | Módszerkompetencia | Jellemvonások |
Fizikai adottságok | Együttműködés | Gondolkodás | Elhivatottság, elkötelezettség |
Rokonszenves külső megjelenés | Kapcsolatteremtő készség | Áttekintő képesség | Fejlődőképesség, önfejlesztés |
Pszichológiai adottságok | Kapcsolatfenntartó készség | Logikus gondolkodás | Felelősségtudat |
Érzelmi stabilitás | Udvariasság | Rendszerező képesség | Kitartás |
Kiegyensúlyozottság | Kezdeményezőkészség | Kreativitás, ötletgazdaság | Megbízhatóság |
Tűrőképesség | Határozottság | Ismeretek helyén való alkalmazása | Önfegyelem |
Meggyőzőkészség | Általános tanulóképesség | Pontosság | |
Empatikus készség | Emlékezőképesség | Precizitás | |
Segítőkészség | Felfogóképesség | Szervezőkészség | |
Motiváló készség | Információgyűjtés | Szorgalom | |
Irányíthatóság | Munkamódszer, munkastílus | Igyekezet | |
Tolerancia | Módszeres munkavégzés | Terhelhetőség | |
Kommunikáció | Gyakorlatias feladatértelmezés | Türelmesség | |
Fogalmazókészség | Intenzív munkavégzés | ||
Nyelvhelyesség | Körültekintés és elővigyázatosság | ||
Tömör fogalmazás készsége | Figyelemösszpontosítás | ||
Kommunikációs rugalmasság | Figyelemmegosztás | ||
Közérthetőség | Nyitott hozzáállás | ||
Adekvát metakommunikáció |
5. A közösségi munka eredményességének mérése (indikátorok a változás kimutatására)
Kiindulási pontunk:
– Az elért eredmény mennyiben felelt meg a közösségi munka alapelveinknek? Pl. erősítette-e a folyamat a részvételt, a közösségiséget, közjót, a civil társadalmat?
– Ha igen, mennyiben járul hozzá a következőkhöz?
5.1 Csoportok és hálózatok fejlődése
– az új kezdeményezések száma,
– az együttműködések száma,
– a találkozások gyakorisága,
– az új intézmények megalakulása,
– az értékelt és tisztelt tagjai a közösségnek,
– a csoportfejlődés,
– a csoport befolyásolása,
– jó érzés, biztonság, „boldogság”,
– az új problémákra adandó válaszokra való képesség növekedése,
– a hiányzó tudás és képességek felismerésének foka,
– a tagok egész közösségre gyakorolt hatása.
5.2 Egyének fejlődése
Önbizalom fejlődése, kapacitás növekedése a közösség felé.
5.3 Önkormányzás
Az együttműködés, részvétel a döntéshozatalban és a kontrollban.
5.4 Foglalkoztatás fejlődése
A közösség általi fejlesztés foglalkoztatásra felkészítő jellege, motivációs jellege, munkahelyteremtő képessége (a hátrányos helyzetűek bevonása és benntartása a folyamatban, közösségi munkahelyek teremtése – közösségi munkások, helyi média, helyi közösségi gazdaságfejlesztés stb.).
5.5 Környezeti fejlődés
Környezettudatosság növelése, helyi környezeti problémák megoldásának felvállalása, partnerség a helyi szereplők között, külső kapcsolatok teremtése.
5.6 A közösség egészségének fejlődése
A közösségfejlesztés hozzájárulása az egészségtudatos viselkedéshez, az egészséges egyén és közösség fejlődéséhez, a közösség mentális állapotához, megjelenéséhez stb.
5.7 Szociális helyzet és szolgáltatások fejlődése
Az önsegítés közösségi útjai, a szolidaritás új közösségi intézményeinek (pl. szokás), szervezeteinek (pl. egyesületek) és szolgáltatásainak (pl. roma közösségi ház) létrehozása.
6. Mellékletek
Szakirodalmi lista a közösségi munka irányelveihez
A magyarországi közösségfejlesztés honlapja: www.kozossegfejlesztes.hu
Leggyakrabban használható irodalom
Főbb forráshelyek:
Közösségi Adattár – több száz könyv, kiadvány, dokumentum az utóbbi 30 év közösségi irodalmából
Parola – a közösségi fejlesztőmunka folyóirata. Kiadja a Közösségfejlesztők Egyesülete, 1990-től, évente négyszer.
A Közösségfejlesztés honlapjáról (www.kozossegfejlesztes.hu) az Adattár teljes állományáról beszerezhető információ. Ugyancsak megtalálható itt a magyar közösségfejlesztés szaklapjának, a Parolának minden száma (és ingyenesen letölthető), csakúgy, mint az alábbi szakirodalmi lista nagy része is,
valamint a közösségfejlesztés, közösségi munka főbb intézményeiről szóló információk is: Közösségfejlesztők Egyesülete, Közösségi Kapcsolat Alapítvány, Civil Kollégium Alapítvány, Civil Rádió, Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus Közösségfejlesztési Osztálya, Közösségi kezdeményezéseket támogató szakmai hálózat, Szövetség a közösségi kezdeményezések támogatásáért Egyesület.
A honlapon keresztül érhetők el további magyar és külföldi
szervezetek honlapjaihoz kapcsolódó linkek; programokról, helyi fejlesztői folyamatok dokumentációiról (kalendáriumok, közösségi felmérések stb.), hazai és nemzetközi eseményekről szóló híradások is.
Könyvek, válogatások, tanulmányok
Barna Gábor – Varga A. Tamás (szerk.): A közösségi művelődés terei – alapkérdések. Budapest, 1976, Népművelési Intézet.
Biddle, W. – Biddle, L.: A közösségfejlesztési folyamat. Szerkesztette Varga A. Tamás. Budapest, 1988, Közösségszolgálat.
B. Vörös Gizella (szerk.): Közösségi munka – szöveggyűjtemény. Válogatta Varga A. Tamás, Fordította Rakovszky Zsuzsa, Verók Edit. Budapest, 1993, Közösségfejlesztők Egyesülete.
Cs. Kádár Péter és mások: Szabadon – Közösségi szabad rádiózás lehetőségei Magyarországon. Budapest, 1999, Szabad Rádiók Magyarországi Szervezete.
Gergely Attila: Intézmények építése a helyi közösségekben. Budapest, 1991, Közösségfejlesztők Egyesülete. /Parola füzetek./
Harkai Nóra: Közösség és közösségi munka. Budapest, 2006, Közösségfejlesztők Egyesülete. /Parola füzetek./
Henderson, Paul: Társadalomhoz tartozás és állampolgáriság Európában. Fordította Varga Tamás. Budapest, 1997, Közösségfejlesztők Egyesülete. /Parola füzetek./
McConnell, Charlie: A közösségfejlesztés támogatása Európában. Fordította Szabó Olympa. Budapest, 1992, Közösségfejlesztők Egyesülete. /Parola Füzetek./
Perlman, R. – Gurin, A.: Közösségszervezés és társadalmi tervezés. Fordította Szombatiné Mihályi Zsuzsa. Budapest, 1993, Közösségfejlesztők Egyesülete.
Péterfi Ferenc: Nyilvánosság, öntevékenység, animáció. Budapest, 1987, Országos Közművelődési Központ.
Péterfi Ferenc: Helyben, nyilvánosan. Gondolatok a helyi társadalom – helyi tájékoztatás és nyilvánosság kapcsolatáról. OKK Lemezújság, 1989. 14. szám.
Péterfi Ferenc: A fejlesztőmunka esélyei és irányai városokban. Kultúra és Közösség, 1991. 4 sz.
Péterfi Ferenc (szerk.): A közösségi rádiózásról. Budapest, 1992, Közösségfejlesztők Egyesülete. /Parola füzetek./
Péterfi Ferenc és mások: RAJTunk múlik! Hogyan szervezkedjünk és képviseljük érdekeinket a lakóhelyünkön? Budapest, 2006, Közösségfejlesztők Egyesülete.
Ronnby, Alf: A helyi közösségek mozgósítása. Fordította Nizák Péter. Parola, 1996. 2. sz. 4–7. p.
Rothman, Jack: A közösségi beavatkozás megközelítései. Fordította Varga Tamás. Budapest, 2002, Közösségfejlesztők Egyesülete. /Parola füzetek./
Varga A. Tamás – Vercseg Ilona: „Nyitott ház-nyitott tevékenység” képzés. Budapest, 1985. Múzsák Kiadó.
Varga A. Tamás – Vercseg Ilona: Közösségfejlesztés. Budapest, 1998, Magyar Művelődési Intézet.
Varga A. Tamás – Vercseg Ilona: Település, közösség, fejlesztés. Tapasztalataink a helyi társadalmi-kulturális fejlesztésről. Budapest, 1991, Országos Közművelődési Központ.
Varga A. Tamás – Vercseg Ilona: Közösségfejlesztés. 2. kiad. Budapest, 2001, Magyar Művelődési Intézet.
Varsányi Erika (szerk.): Megfigyelés és cselekvés. Budapest, 1999, Balassi.
Vercseg Ilona (szerk. és ford.): A szomszédság. Budapest, 1992, Közösségfejlesztők Egyesülete. /Parola Füzetek./
Vercseg Ilona: Közösség – Eszme és valóság. Budapest, 1993, Közösségfejlesztők Egyesülete. /Parola Füzetek./
Vercseg Ilona: Közösségfejlesztő leckék kezdőknek és haladóknak. Budapest, 2004, Közösségfejlesztők Egyesülete.
Vercseg Ilona (szerk.): Gyakorlati útmutató közösségi munkásoknak. Fejezetek a közösségi munka brit kézikönyvéből. Válogatta Varga A. Tamás, Fordította Varga Tamás, Előszót írta Vercseg Ilona. Budapest, 2005, Közösségfejlesztők Egyesülete. /Parola füzetek./
Műhelybeszélgetések, esettanulmányok
Bermudez, Kira: Szomszédsági projektek Barcelonában In Vercseg Ilona (szerk.) Legalább ennyit a közösségfejlesztésről. www.kozossegfejlesztes.hu
Caul-Futy, Louis: Hogyan fakasszunk forrásokat. Parola. 1995. 3 sz. 3–5. p.
Csányiné Bankó Márta: Valami elindult Verpeléten? Parola. 2006. 5. sz. 3–7. p.
Cser Annamária: Városi fejlesztőmunka Németországban – Essen. Parola. 1998. 4. sz. 10–14. p.
Dér Miklósné: Mórágy, a suttogó falu. Parola. 2006. 1. sz. 8. p.
Frey Mária: Jóléti Szolgálat Jászszentlászló és Móricgát Alapítványa. Parola. 1997. 2–3. sz. 2–3. p.
Garai Mónika: Ház-piknik a Krúdy utcában. Parola. 2006. 5. sz. 22. p.
Kelemen Árpád: Milyen Fő teret szeretnénk? Esettanulmány a Nyírpalota Társaság közösségi kezdeményezéséről. Parola. 2006. 2–3. sz. 3–9. p.
Kistérségi összefogás. Egyedül nem megy: Seyssel. Parola. 1993. 5. sz. 18–19. p.
Kovács Edit – Makk Katalin – Péterfi Ferenc – Vercseg Ilona: Hogyan váltak a kőbányai szülők állampolgárokká? www.kozossegfejlesztes.hu
Mészáros Zsuzsa: Közösségfejlesztési folyamat, közösségi felmérés Kecskéden 1994–96. Parola. 1997.2–3. sz. 20–23. p.
Mészáros Zsuzsa: A felső-kiskunsági térségi közösségfejlesztési folyamat. www.kozossegfejlesztes.hu
Molnár Aranka: Közösségfejlesztés Arlón 2003–2004. Parola. 2006. 1. sz. 13. p.
Oelschlaegel, Dieter: Közösségi munka a szegénynegyedben. In Varga A. tamás (szerk.): Közösségi munka – szöveggyűjtemény. Budapest, 1993. Közösségfejlesztők Egyesülete, 36–63. p.
Peták Péter: Miért éppen Istenkút? Parola. 2003. 1–2. sz.
9–12. p.
Sellstrom, Pia: Szomszédsági munka Svédországban. In Vercseg Ilona (szerk.) Legalább ennyit a közösségfejlesztésről. www.kozossegfejlesztes.hu
Sörös Erzsébet (szerk.): Civil világ. Egy nagyvárosi közösségfejlesztési modell tükrében. Budapest, 2003, Nap Klub Alapítvány.
Varga A. Tamás (szerk.): Közelítések. 11 beszélgetés népművelőkkel a művelődési otthoni tevékenység fejlesztéséről. Az interjúkat Vercseg Ilona készítette. Budapest, 1983, Múzsák.
Vercseg Ilona (szerk.): Közösségfejlesztés és munkahelyteremtés. Budapest, 1997, Közösségfejlesztők Egyesülete. /Parola füzetek./
Vercseg Ilona (szerk.): Közösségi kezdeményezéseket támogató szakmai hálózat. Parola. 2005. 1. sz.
Wierts, Math: Szomszédsági cselekvés: együttműködés, változás és stabilitás! In Vercseg Ilona (szerk.) Legalább ennyit a közösségfejlesztésről. www.kozossegfejlesztes.hu
(n. n.): Példa a kistérségi összefogásra: Archamps. Parola. 1993. 6. sz. 15. p.
(n. n.): Szomszédsági gazdaságfejlesztés. Közösségfejlesztési példák az európai gyakorlatból. Fordította Varga Tamás. A fordítást szakmailag ellenőrizte Vercseg Ilona. Budapest, 2000, Közösségfejlesztők Egyesülete.
Esettanulmányok filmen
Hevér Zoltán (szerk.): Kapcsoljuk önmagunkat – Kecskéd.
(h. n.), 1994, MTV. Rendezte Wiegmann Alfréd.
Kovács Edit – Péterfi Ferenc (szerkesztők és rendezők): A hely szelleme – Miért éppen Istenkút? Budapest, 2005, Látószög Stúdió.
Péterfi Ferenc (szerk.): Szomszédsági munka a Szilasparkban. Budapest, 1997, Magyar Művelődési Intézet, XV. Kerületi Közösségi TV. Riporter Péterfi Ferenc.
Varga A. Tamás – Vercseg Ilona (szerkesztők): Közösségfejlesztés a Bakonyban. Budapest, 1989, Látószög Stúdió, 59 perc (magyar, angol, francia)
Wiegmann Alfréd (szerk.): Felső-Kiskunság: Kunadacs, Kunbábony, Kunpeszér, Szalkszentmárton. (h. n.), 2004, (k. n.). Riporter Wiegmann Alfréd. Közösségfejlesztő Mészáros Zsuzsa.
Wiegmann Alfréd (szerk.): Közösségfejlesztés Szegváron. Budapest, 2006, Látószög Stúdió. Riporter Wiegmann Alfréd. Operatőr Nagy Attila.
(n. n.) Alföldi történetek I-III. Markolt Endre és a Jóléti Szolgálat Alapítvány. Jászszentlászló tevékenysége. (é. n.)
Cikkek
Gergely Attila: Közösség, megújulási képesség, részvétel. Parola. 2006. 4. sz. 9–11. p.
Hautekeur, Gerard: Közösségfejlesztés Európában. Fordította Varga Tamás. Parola. 2004. 4. sz. 3–7. p.
Hautekeur, Gerard: Közösségfejlesztés Belgiumban. Fordította Varga Tamás. Parola. 2006. 1. sz. 1. p.
Henderson, Paul: Az európai városi közösségfejlesztés és társadalmi bevonás. Fordította Varga Tamás. Parola. 2002. 4. sz. 10–13. p.
Henderson, Paul: A közösségfejlesztés alapelvei és gyakorlata. Fordította Juhász Katalin. Parola. 2006. 4. sz. 3–7. p.
Henderson, Paul: Trendek a közösségfejlesztésben. Fordította Juhász Katalin. Parola. 2006/4. 22–24. p.
Kovács Edit: A vidékfejlesztési programok alapja a közösségfejlesztés. Parola. 2002. 4. sz. 3–6. p.
Liling Tamás – Péterfi Ferenc: Az önkéntes munka a társadalmi környezet gyümölcse. Parola. 2001. 1. sz. 13–14. p.
Mayo, Marjorie: Szakmai értékek és etikai dilemmák a közösségi munkások között. Fordította Juhász Katalin. Parola. 2006. 4. sz. 13–20. p.
Molnár Aranka – Péterfi Ferenc: Hogyan fakasszunk forrásokat? Közösségfejlesztés az ózdi kistérségben. Parola. 2004. 1. sz. 11–14. p.
Péterfi Ferenc: A közművelődéstől a közösségfejlesztésig. A helyi közösségek megerősítése. Előadás. Budapest, 1999. www.kozossegfejlesztes.hu
Péterfi Ferenc: Micsoda demokrácia? Parola. 2004. 2. sz.
9–11. p.
Péterfi Ferenc: A közösségi akarat esélyeiről. Parola. 2004. 3. sz. 19–20. p.
Péterfi Ferenc: A közösségi apátiától a kompetens közösségig. Parola. 2006. 4. sz. 7–9. p.
Putnam, Robert D.: A prosperáló közösség. A társadalmi tőke és a közélet (részletek). Parola. 2004. 3. sz. 3–5. p.
Varsányi Erika: Kultúra és szociális munka. Parola. 2004. 2. sz. 12–15. p.
Varsányi Erika: Igeidők. Parola. 2006. 4. sz. 20–22. p.
Vercseg Ilona: Gondolatok a közösségi munkáról – egy megjelent új kötet kapcsán. Parola. 2000. 1. sz. 14–16. p.
Vercseg Ilona: Szakmafejlesztés gólyalábon. Parola. 2004. 1. sz. 5–7. p.
Vercseg Ilona: Konvertálható-e a szocialista közösségiség állampolgárisággá? Parola. 2004. 2. sz. 16–18. p.
Vercseg Ilona: A társadalmi tőke (social capital) mérése magyarországi településeken. Parola. 2004. 3. sz. 10–15. p.
Vercseg Ilona: Közösségfejlesztés és civil társadalom, Magyarország. Parola. 2004. 4. sz. 11–13. p.
Vercseg Ilona: Alapelvek, kompetenciák, indikátorok a közösségi munkában. Parola. 2005. 1. sz. 17–18. p.
Vercseg Ilona: A részvétel mint közösségfejlesztési alapelv. Parola. 2005. 3–4. sz. 23. p.
Vercseg Ilona: Közösség és részvétel. Parola. 2006. 4. sz. 12–13. p.
(n. n.): Budapesti Nyilatkozat. Budapest, 2004, (k. n.) www.kozossegfejlesztes.hu
(n. n.): Az európai civil társadalom fejlesztése a közösségfejlesztés eszközeivel – CEBSD, IACD és KÖFE Konferencia. Záródokumentum. Budapest, 2004. március 25–28. Közösségfejlesztők Egyesülete.
Honlapok
Fontosabb külföldi honlapok:
(az angol Community Development Foundation honlapja – www.cdf.org.uk/ – lásd főleg a kiadványokat!)
www.cdx.org.uk (az angol Community Development Exchange – a valamennyi közösségfejlesztő szervezetet integráló nemzeti egyesület honlapja, lásd főleg a kiadványokat!)
www.fcdl.org.uk (az angol Nemzeti Szakmai Standardról és képzési lehetőségekről)
www.cebsd.org
További, részletesebb bibliográfiánkat lásd a www.kozossegfejlesztes.hu Bibliográfia alatt!