Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the fevr domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/adattar4/public_html/joomla30/wp-includes/functions.php on line 6114
Ifjúsági közösségi munka - Alapvetések - Közösségfejlesztők egyesülete

Ifjúsági közösségi munka – Alapvetések

A közösségfejlesztői munkától és szemlélettől – látszólag – idegen módszer, hogy a közösségből kiragadunk egy korosztályt, s arra építünk, hiszen a közösségfejlesztők általában a települési vagy településrészi közösség egészét tekintik célcsoportnak.

A települési közösségfejlesztői folyamatok során mégis gyakran érzékelhető, hogy az ifjúsági korosztály – még ha saját akaratából is, de – kirekesztődik, vagy marginalizálódik. Valós, vagy vélt jelenség ez? Amennyiben valós, akkor vannak, lehetnek-e lehetőségeink ezen a területen, ezzel a célcsoporttal?

Az ifjúságügy, mint multidiszciplináris szemléletű szakterület, több szempontból is gyerekcipőben jár még Magyarországon, de nemzetközi színtéren is. Nem egységes az ifjúság korosztályi meghatározása; az ifjúsági tevékenységek horizontális jellege átszövi a társadalmat, így a hagyományos közpolitikát is, melyben a korosztály közösségi és állampolgári aktivitásának hiányával számolunk. A korosztályra irányuló támogatási források tömbösítve és egységesítve jelennek meg (tanoda program, ifjúsági kezdeményezések, védőháló a családokért). Ezek a programok a szociálisan sérült csoportokra koncentrálnak, ami egyfelől nagyon rendjén való, másfelől azonban ezekhez a csoportokhoz csak lehatárolt időszakra, felülről irányított és jobbára felnőttek által vezérelt folyamatokat rendelnek, míg a fiatalok fennmaradó hányada ellátatlan maradhat közösségi területen.

Fontos feladat tehát, hogy a közösségért cselekvő állampolgáriság, a demokrácia-tanulás beépüljön a fiatalok szocializációs folyamataiba, de még fontosabb az ifjúságban rejlő erőforrások kibontása, fejlesztése, annak elősegítése hogy a fiatalok saját korosztályi és lakóközösségeik, valamint a társadalmi és gazdasági fejlődés motorjaivá, aktív erőforrásaivá váljanak.